Forsikringsselskab: Ferierejsende er bekymrede for køer i lufthavnen

Topdanmark oplever mange flere opkald end normalt fra kunder, der er bekymrede for at havne i køer i lufthavnen til sommer.
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Rejselysten er vendt tilbage med voldsom kraft efter corona - og et af resultaterne af dette er, at der er lange køer gennem sikkerhedskontrollen i lufthavnen.

Det giver travlhed på telefonerne hos Topdanmark, der har fået 28 pct. flere opkald end normalt den seneste måned sammenlignet med samme periode før corona - det vil sige i 2019 - viser en ny opgørelse fra Topdanmark.

Seks ud af ti opkald handler lige nu ikke om at anmelde en skade. Kunder ringer i stedet for at høre om mulighederne for at få hjælp.

”Vi kan allerede mærke på både antallet af kunder, der ringer med spørgsmål til dækningen på sommerferien, og det markant stigende salg af rejseforsikringer, at rigtig mange har travlt med at komme på ferie efter flere år med nedlukninger under coronapandemien. Vi kan desværre også konstatere, at netop efterveer fra corona betyder, at en af de helt store udfordringer denne sommer kan blive at nå sit fly, da lufthavne og rejseselskaber mangler personale i alt fra check-in-skrankerne til sikkerhedskontrollen,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark, om tendensen.

Lange ventetider - rejseforsikringen dækker

Ifølge forsikringsselskabet har Københavns Lufthavn den seneste måned meldt om ventetider på over 45 minutter. Samme melding om kapacitetsproblemer og lange køer kommer også fra nogle af verdens største knudepunkter som Schiphol Airport i Amsterdam, Heathrow Airport i London, Frankfurt Airport i Tyskland og Pearson Airport i Toronto i Canada.

”Står man i en situation, hvor man misser sit fly, fordi man står i en lang kø til sikkerhedskontrollen, dækker rejseforsikringen, hvis man er mødt op i lufthavnen i god tid, som minimum i den tid som lufthavnen eller rejsearrangøren anbefaler,” siger forsikringsdirektøren.

Rejseforsikringen kan hjælpe med udgifter til at ”indhente din rejserute”, det vil sige betaling af eksempelvis ny flybillet eller rimelige og nødvendige udgifter til eventuel kost, logi og transport, hvis man for eksempel bliver ombooket til et fly med afgang dagen efter.

Lige nu anbefaler Københavns Lufthavn, at man ankommer to timer inden afrejse, hvis man skal rejse inden for EU. Anbefalingen er tre til fire timer for rejser uden for EU. Samme melding kommer fra større flyselskaber som SAS, Air France, KLM, British Airways, Iberia og Lufthansa.

Analytiker: SAS kan endnu ikke købe egne fly som Norwegian

Lufthavnens største udfordring: De lange ruter halter langt bagefter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også