MobilityWatch

Nu er regnskabet færdigt: Så meget dyrere blev Aarhus Letbane

Oprindeligt skulle letbanen i Aarhus have kørt sin jomfrutur med passagerer i september 2017, men det blev udskudt pga. besvær med sikkerhedsgodkendelser. Og det var en bekostelig affære.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det er fire et halvt år siden, det første letbanetog kørte med passagerer på de nyanlagte skinner i Aarhus midtby. Tre måneder senere end planlagt og en folkefest fattigere. En proces, der endte med at fordyre milliardprojektet. Nu er opgørelsen over, hvor meget det endte med at koste at få etableret en letbane i Aarhus, klar.

Den forsinkede åbning og omkostninger til sikkerhedsgodkendelsen af letbanen er således årsagen til, at budgettet for byggeriet af Aarhus Letbane er skredet med 4 pct. af det samlede budget på ca. 2 mia. kr.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs