Odense Havn åbner for private investorer i kommende milliardinvestering

Odense Havn vil med ny logistikudvidelse fremtidssikre havnen til den forventede efterspørgsel fra havvindområdet. I interview med MobilityWatch fortæller topchef Carsten Aa om projektet og om finansieringsmuligheder.
Carsten Aa, topchef i Odense Havn | Foto: Danske Havne
Carsten Aa, topchef i Odense Havn | Foto: Danske Havne

Der fuld gang i de danske planer om at øge den grønne energiudvinding fra havvind, og for at kunne følge med lægger Odense Havn nu op til at bygge en ny logistikhub inde i landet, en såkaldt dry port.

Hvis projektet lykkes, vil det blive landets største med et areal på en lille mio. kvm og med en bygningskapacitet på op til 500.000 kvm.

Til MobilityWatch forklarer adm. direktør i den kommunalt ejede havn, Carsten Aa, at projektet handler om at fremtidssikre havnen og helt konkret at give plads til de store produktionsvirksomheder inden for havvind på havnearealerne tæt på vandet.

”Vi kan se, at der er en meget stor knaphed på velegnede havnearealer, fordi de nye møller er så store, at de ikke kan produceres inde i landet, men kun på havnen, inden de sejles ud på havet. Så for at sikre, at Danmark får sin andel af det her, er vi nødt til at adskille logistikfunktionerne, servicefag osv.,” siger han.

I stedet er det tanken, at andre, mere logistikprægede ydelser skal bruge den nye dry port. Derudover håber havnen at kunne tiltrække virksomheder, der ikke har noget med vind- eller offshorebranchen at gøre.

Interesseret i privat kapital

Den nye logistikhub bliver placeret mellem Odense og Årslev på Midtfyn. Her har havnen købt et nu lukket forsøgsgartneri af staten og vil - hvis alle godkendelser kommer i hus - udvikle området med bygninger, veje og f.eks. tankstationer for mellem 4-5 mia. kr.

Håbet er, at de første maskiner kan begynde på projektet om tre år, hvis alt glider igennem den planproces, som havnen nu begynder på.

Hvornår projektet kan stå færdigt, vil Carsten Aa ikke spå om, og også finansieringsdelen er endnu uafklaret. Nogle af pengene vil havnen selv stille med, og der vil også skulle lånes, men derudover ser direktøren flere muligheder for at skaffe kapitalen.

”Det kan være via private investorer, andre logistikudbydere eller pensionskasser - og det kan være en kombination af flere. Det har vi simpelthen ikke lagt os fast på endnu,” siger han.

”Men jeg kunne godt se en fordel i at have andre aktører med i det.”

Uvished om pris

Prisoverslaget på de 4-5 mia. kr. er lavet ud fra, hvilken bebyggelsesprocent som havnen forventer at få på det nyerhvervede areal sammen med den forventede pris på at opføre bygninger, bygge veje osv.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Området mellem Odense og Årslev på Midtfyn, hvor Odense Havn planlægger en ny dry port. | Foto: Odense Havn/ PR
Området mellem Odense og Årslev på Midtfyn, hvor Odense Havn planlægger en ny dry port. | Foto: Odense Havn/ PR

Carsten Aa erkender dog, at det er svært at spå om prisen, da der for tiden er fuld damp på inflationen og herunder stigende materialepriser, som pt. fordyrer igangværende og kommende anlægsprojekter.

”Det er klart, at det en ukendt faktor. På den side kan vi se, at priserne stiger, men omvendt hører vi også, at byggeriet drosler ned i tempo, hvilket kan have en anden indvirkning på prisen. Nu skal vi lige have have plangrundlaget på plads inden for de kommende to-tre år, og jeg tør ikke spå om, hvordan markedet ser ud til den tid,” siger havnechefen.

Afviser konkurrence med Taulov

Netop spørgsmålet om tid anser Carsten Aa, som den største udfordring for projektet, da det boomende havvindmarked ”står lige rundt om hjørnet og venter.”

Til gengæld ser han ikke den store udfordring eller konkurrence fra den forholdsvis nærtliggende dry port i Taulov ved Fredericia.

Den er på 900.000 kvm og dermed lige under de 942.000 kvm, som Odense havn har planer om - og som ifølge direktøren vil gøre det til landets største af sin slags.

Titlen som den største dry port i Danmark er dog ikke noget, som har spillet ind i overvejelserne, siger Carsten Aa, som fortæller, at de 942.000 kvm. blot svarer til det areal, der er overtaget fra staten.

”Det er en tilfældighed - også selv om havnedirektører elsker at prale,” siger han med et grin og tilføjer:

”Jeg ser os på mange måder som kollegaer på et gigantisk marked, hvor der er rigeligt til alle.”

Odense Havn forventer, at byggeriet på de op mod 500.000 kvm lagerkapacitet vil genere mellem 2000-3000 arbejdspladser i byggefasen og over 1000 blivende arbejdspladser, når dry porten går i drift.

Odense Havn vil bruge milliarder på ny logistikhub

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også