Bagagebunkerne er svundet ind i Kastrup

Der er ved at være styr på bagagesituationen i Københavns Lufthavn, selv om der stadig eftersendes kufferter.
Foto: PRESSE-FOTOS.DK
Foto: PRESSE-FOTOS.DK
AF RITZAU

For nogle uger siden kunne flere medier berette, hvordan mange hundrede kufferter var strandet i Københavns Lufthavn og optog en stor del af pladsen ved bagagekarrusellerne.

Men sådan ser der ikke ud længere. Mandag er der blot nogle få hundrede kufferter, som savner sin ejermand. Det fortæller Lars Lemche, der er kommunikations- og presserådgiver i lufthavnen.

”Vi har oplevet meget forskellige øjebliksbilleder i bagagehallen i denne sommer. Den ene dag er der rigtig meget eftersendt bagage, og på andre tidspunkter er der næsten ikke noget.”

”Det kommer meget i bølger, og i år er der mere, end der plejer. vi har oplevet op mod 500 stykker eftersendt bagage på en dag,” forklarer han.

Årsagen til de mange herreløse kufferter skal blandt andet findes i, at europæisk luftfart har været ramt af kapacitetsproblemer denne sommer.

Der har simpelthen været flere passagerer, end luftfartsselskaber og lufthavne har været gearet til at modtage efter en lang periode med lav eller ingen aktivitet.

Derfor er der en del bagage, der ikke kommer afsted med de fly, de var tiltænkt.

”Langt de fleste får dog deres bagage, når de ankommer til København. Men det ser selvfølgelig lidt overvældende ud i de perioder, hvor der står meget eftersendt bagage. Det giver en dårlig oplevelse, og det er vi kede af,” siger Lars Lemche.

Den gennemsnitlige ventetid på bagagen, fra flyet er landet, og til den første kuffert ruller ind, ligger nu i højsæsonen på knap 30 minutter. Det er fem-seks minutter mere, end det plejer.

I forhold til sikkerhedskontrollen i lufthavnen er der sket forbedringer sammenlignet med begyndelsen af sommeren, hvor personalemangel betød længere ventetid.

Den er ifølge Lars Lemche nedbragt betragteligt, så man de fleste dage kan nøjes med 5-10 minutters ventetid.

I spidsbelastningsperioder risikerer man dog at skulle stå i kø i 30 minutter.

Ryanair kritiserer lufthavnes håndtering af genopretning

Fortsat aflysninger hos SAS trods melding om normal drift

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også