MobilityWatch

Broer slukker for lyset om natten for at spare på strømmen

Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen skruer ned for lyset efter regeringens melding om at spare på energi.

Foto: Martin Sylvest

Der bliver nu skruet ned for lyset på to af landets centrale broforbindelser, Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen.

På Øresundsbroen vil motorvejsbelysningen på broen og på mellemstationen Peberholm blive slukket hver nat mellem klokken 01 og 05.

Desuden slukker man for belysningen af Øresundsbroens pyloner.

Samlet vil det give en besparelse på cirka ni megawatt om måneden i vinterhalvåret, oplyser Øresundsbro Konsortiet i en pressemeddelelse.

Også Storebæltsforbindelsen skruer ned for belysningen.

Her slukker man - ligesom Øresundsforbindelsen - for belysningen af pylonerne på den ikoniske højbro om natten.

Det oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Belysningen på konstruktionen under vejbanen vil dog fortsætte af hensyn til skibstrafikken, oplyses det.

Regeringen meldte for nylig ud, at der skal skrues ned for varme og lys i offentlige bygninger.

Blandt andet skal temperaturen sænkes til 19 grader for kontorer og lignende, ligesom belysningen på offentlige bygninger skal slukkes.

Hos Øresundsbro Konsortiet oplyser anlægsdirektør Bengt Hergart, at der vil være undtagelser, hvor broens pyloner bliver oplyst.

Eksempelvis til advent, jul, nytår og på flagdage. Her vil pylonerne blive belyst i et kortere tidsrum mellem klokken 18 og 22.

Den særlige Ukraine-belysning af pylonerne i blå og gule vil fremover kun være tændt om søndagen fra klokken 18 til 22, oplyser selskabet.

Belysningen i tunnelen og den sikkerhedskritiske belysning for sø- og luftfart vil dog altid være tændt, understreger anlægsdirektøren i pressemeddelelsen.

Både Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen oplyser, at man de senere år har skiftet de gamle armaturer ud med de mere energieffektive LED-spots.

Det har for Øresundsbroens vedkommende medført en energieffektivisering på op mod 80 procent, oplyses det.

Minister vil justere på stor infrastrukturplan

Ændrede forbrugsmønstre presser kapaciteten på Aarhus Havn

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede