MobilityWatch

Grønne skraldebiler i København bliver ladet op med dieselgeneratorer

En del af strømmen til Københavns eldrevne skraldebiler kommer lige nu fra dieselgeneratorer. Det kommunalt ejede selskab bag affaldsindsamlingen erkender, at det er uheldigt, men også nødvendigt.

Foruden strøm fra ladestandere som på billedet får Københavns elskraldebiler strøm fra dieselgeneratorer. | Foto: PR / ARC

I København kører 24 eldrevne skraldebiler fra Amager Ressourcecenter (ARC) rundt og indsamler husholdningsaffald hos byens indbyggere.

Men det er ikke alene strøm fra elnettet, der bliver fyldt på elskraldebilerne.

På ugentlig basis må ARC nemlig benytte dieselgeneratorer til at fylde strøm på en del af de elektriske skraldebiler.

Det bekræfter selskabet overfor MobilityWatch.

Hvis vi skal se på den forsyningssikkerhed, vi skal levere for at kunne indsamle affald i byen, så er vi nødt til at gøre det her,” siger Helena Nielsen, der er chef for affaldsindsamling hos ARC.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

To lejede dieselgeneratorer ved Amager Bakke er nødvendige, for at Amager Ressourcecenter (ARC) kan lade sine elskraldebiler. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
To lejede dieselgeneratorer ved Amager Bakke er nødvendige, for at Amager Ressourcecenter (ARC) kan lade sine elskraldebiler. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Baggrunden er, at Københavns Kommune i 2018 besluttede sig for at hjemtage opgaven med at indsamle husholdningsaffald fra de københavnske indbyggere.

Opgaven blev tildelt ARC, der er et fælleskommunalt selskab ejet af Københavns Kommune samt kommunerne Frederiksberg, Dragør, Hvidovre og Tårnby.

Beslutningen betyder, at indsamlingen af husholdningsaffald i København bliver overdraget til ARC, i takt med at en række aftaler med private vognmænd udløber i perioden fra 1. januar 2022 til 1. september 2024.

Af ARC’s egen hjemmeside fremgår det, at den politiske beslutning bl.a. handler om at styrke kommunens klimaprofil, og at alle ARC’s skraldebiler ”skal køre på grøn el”.

Kravet fra kommunen har indtil videre ført til, at ARC i maj 2021 bestilte 15 elektriske skraldebiler fra Scania og i marts i år bestilte omkring 100 yderligere.

”Opladning af cirka 100 skraldebiler kræver et enormt strømforbrug. Derfor er der et særskilt projekt i gang med at få klargjort, hvordan vi lykkes med at oplade så mange skraldebiler samtidig,” skriver ARC på hjemmesiden.

Nu står det altså klart, at det ikke er lykkes for ARC at oplade alle elskraldebilerne med udelukkende grøn el.

I stedet har det kommunale selskab lejet to dieselgeneratorer, som på ugentlig basis må bidrage til at oplade flere af de 24 elskraldebiler, som ARC indtil videre har i daglig drift i hovedstaden.

Når året er gået, og vi skal lave et CO2-regnskab, så er det rigtigt, at man vil kunne se, at vi indimellem har brugt noget diesel i stedet for strøm fra elnettet

Helena Nielsen, chef for affaldsindsamling, ARC

Selskabet oplyser, at den primære opladning sker via strøm fra elnettet. Sent i forløbet med at etablere den nødvendige ladeinfrastruktur har der dog vist sig at være behov for i nogle tilfælde at lynlade elskraldebilerne mellem de to daglige skiftehold.

Derfor har ARC ”set sig nødsaget” til at leje to dieselgeneratorer til formålet, som ifølge selskabet i gennemsnit lader en til to elskraldebiler maksimalt to gange ugentligt ved selskabets forbrændingsanlæg Amager Bakke.

Helena Nielsen peger på, at der ikke har været nogen vej udenom dieselgeneratorerne.

”Det er et projekt, der er startet op, uden at man ved så meget om, hvad bilerne kan. Så det er jo sent, at vi bliver opmærksomme på, at vi har behov for at lynlade,” siger hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Helena Nielsen er chef for affaldsindsamling hos ARC. | Foto: PR / ARC
Helena Nielsen er chef for affaldsindsamling hos ARC. | Foto: PR / ARC

Da lynladebehovet stod klart, bestilte ARC flere store ladere hos ladepartneren ABB, men grundet længere leveringstid kunne de ikke leveres straks.

Helena Nielsen erkender, at behovet for at leje dieselgeneratorer er ”uheldigt”.

”Det havde da været federe at have de andre ladere. Nu er de på vej, og så kan vi jo sende dieselgeneratorerne videre i systemet, når vi har dem,” siger hun.

Kan ses i CO2-regnskab

Brugen af dieselgeneratorer kommer helt konkret til at slå igennem på ARC’s CO2-udledning, erkender ARC’s chef for affaldsindsamling.

”Når året er gået, og vi skal lave et CO2-regnskab, så er det rigtigt, at man vil kunne se, at vi indimellem har brugt noget diesel i stedet for strøm fra elnettet. Men det er under 5 pct., så det er så marginalt, at du næsten ikke vil kunne se det,” siger hun.

I forhold til driften har generatorerne desuden været en god sikkerhed, pointerer Helena Nielsen. Hun henviser til, at der har været enkelte udfald på ladestanderne, hvor dieselgeneratorerne har sikret, at elskraldebilerne om morgenen har kunnet få den nødvendige strøm.

Ikke desto mindre har ARC ingen planer om at beholde generatorerne som en sikkerhed, når den tilstrækkelige ladeinfrastruktur er på plads, fastslår chefen for affaldsindsamling.

Skulle have været tidligere ude

Det første store skridt i hjemtagelsen af affaldsindsamlingen skete i august i år, hvor ARC’s nuværende 24 elskraldebiler overtog opgaven i de københavnske bydele Østerbro og Nørrebro. Det var her, ARC så sig nødsaget til at leje to dieselgeneratorer.

I maj 2023 sker næste store skridt så, hvor ARC’s flåde af elskraldebiler vokser yderligere og skal overtage affaldsindsamlingen i alle øvrige københavnske bydele. Men på trods af at behovet for ladestandere vokser i takt med et stigende antal elskraldebiler, forventer Helena Nielsen, at der til den tid er opsat tilstrækkelig ladeinfrastruktur, så dieselgeneratorerne bliver overflødige.

”Det er i hvert fald det, vi har kontrakter på, og det, vi er ved at etablere rundtomkring. Så det forventer vi da, velvidende at det er et presset marked,” siger hun.

Ifølge Helena Nielsen har ARC været tidligt ude for at sikre den nødvendige ladeinfrastruktur.

”Men vi kan godt erkende, at vi skulle måske have været endnu tidligere ude, fordi der simpelthen bare er lange ventetider på de her ting. Det er sådan noget, der har overrasket os,” siger hun.

Scania får stor dansk ordre på fuldelektriske affaldsbiler efter krav fra kommune

Scania sælger fuldelektriske skraldebiler til Københavns Kommune

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs