Aalborg Lufthavn vil sætte sig på landets første grønne flyrute

Tilgængelighed af grønt brændstof bliver et vigtigt konkurrenceparameter i fremtiden, mener direktør for Aalborg Lufthavn. Derfor vil man nu forsøge at sikre sig landets første emissionsfrie indenrigsrute.
Foto: Pr / Aalborg Lufthavn
Foto: Pr / Aalborg Lufthavn

Den danske regering har lagt op til, at Danmark skal have sin første grønne indenrigsrute i 2025, og den satser Aalborg Lufthavn på at kunne tilbyde.

Det fortæller Niels Hemmingsen, adm. direktør i Aalborg Lufthavn, til MobilityWatch.

”Det her bliver et konkurrenceparameter på sigt. Alle luftfartsselskaber vil jo flyve grønt,” siger Niels Hemmingsen til MobilityWatch og erklærer, at det ”er målsætningen” at have den første grønne indenrigsrute i landet i 2025.

Grønt udspil

Idéen om at have én grøn indenrigsrute i landet blev første gang luftet i statsminister Mette Frederiksens (S) nytårstale i 2022, og i efteråret fremlagde den daværende S-regering et luftfartsudspil, hvor ambitionen blev fastholdt. 

For den nye SVM-regering er det ligeledes ambitionen at have en grøn indenrigsrute i 2025, mens alle danske indenrigsflyvninger skal være emissionsfri i 2030, hedder det i regeringsgrundlaget.

De nærmere detaljer for, hvordan en emissionsfri flyvning skal foregå, er imidlertid ikke klarlagt endnu. 

Regeringen ventes at fremlægge en nærmere plan for det senere i år, når der også skal indføres en passagerafgift på gennemsnitligt 100 kr. på alle flyvninger.

Den tidligere S-regering lagde i sit luftfartsudspil op til, at den første helt grønne indenrigsrute skulle sendes i udbud, men hvordan det nærmere skal indrettes – og om den model består med den nye SVM-regering – er uklart.

Nordjysk initiativ

I Nordjylland er Aalborg Lufthavn gået sammen med flere partnere, der skal sikre forsyning af bæredygtigt flybrændstof.

Partnere som Kosan Gas, Aalborg Universitet, Hydrogen Valley og Port of Aalborg er sammen med lufthavnen er en del af projektet, hvor man vil omdanne metanol til flybrændstof. 

I alt har projektet en budgetramme på knap 18,4 mio. kr., hvoraf halvdelen af finansieringen kommer fra EU-midler.

De involverede virksomheder spiller hver især en særlig rolle i processen, der skal give den grønne rute luft under vingerne. Aalborg Lufthavn skal ifølge Niels Hemmingsen være bindeleddet mellem flyselskaberne, der skal bruge brændstoffet i deres fly, og producenterne, som skal afsætte produktet. 

Derudover vil Aalborg Lufthavn stille infrastruktur og arealer til rådighed i forsøg med og tests af det nye brændstof.

”Vores rolle i projektet er at sidde med der, hvor man diskuterer fremtiden og mængden af brændstof. Vi skaber koblingen, da vi er i dialog og ajourførte med luftfartsselskabernes behov,” fortæller Niels Hemmingsen. 

Lufthavnsdirektøren fortæller videre, at han forventer, at det bliver på ruten mellem Aalborg og København, at der for første gang vil blive fløjet helt grønt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også