Debat: Lobby efterlyser stærkere indsats i kamp for sikre områder til lastbilparkering

Der er brug for bedre kvalitet i ansøgningerne om at etablere eller forbedre sikre lastbilparkeringsområder, lyder det i et debatindlæg fra Danske Speditører.
EU har ellers et mål om at bygge 100.000 sikre parkeringspladser til lastbiler inden 2030. | Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
EU har ellers et mål om at bygge 100.000 sikre parkeringspladser til lastbiler inden 2030. | Foto: Silas Stein/AP/Ritzau Scanpix
AF Lars Bech, chef for politik & kommunikation hos Danske Speditører

EU-Kommissionen havde modtaget 356 ansøgninger ved den netop afsluttede ansøgningsrunde om medfinansiering af transportinfrastruktur i EU-landene. 

107 ansøgninger blev imødekommet, men kun 4 ud af de 107 projekter er dedikeret til konstruktion eller forbedring af sikre lastbilparkeringsområder (de såkaldte SSTPA’er – Safe and Secure Truck Parking Areas). 

Det er et skuffende lavt antal, og for transportbranchen som helhed bør det mane til eftertanke. 

Der er ganske enkelt brug for bedre kvalitet i de SSTPA-projekter, der søger medfinansiering via EU’s infrastrukturfonde. Det er vigtigt, at ansøgerne forbedrer deres indsats massivt. 

Rådet er enkelt: Det sker ved at forberede deres ansøgninger i god tid, udarbejde en solid forundersøgelse, der ledsager ansøgningen, levere en detaljeret og solid økonomiplan samt sikre de nødvendige tilladelser.

Samtidig bør Europa-Kommissionen sikre de bedst mulige betingelser for at nå målet om at bygge 100.000 sikre parkeringspladser til lastbiler inden 2030. 

Derfor bør de projektansøgninger, der ikke er imødekommet modtage feedback og henvisninger til tidligere og aktuelle ansøgninger. Det kan være med til at forbedre kvaliteten fremover. 

Desuden bør SSTPA’er, der er certificeret i henhold til EU-standarder, også anerkendes som strategisk infrastruktur for at sikre prioriteret finansiering ved kommende ansøgningsrunder. 

Den kommende SSTPA-undersøgelse, som ifølge Kommissionen er lige på trapperne, giver formentlig også nye oplysninger, der, anvendt korrekt, kan bruges til forbedre chaufførens sikkerhed og arbejdsforhold. 

Endelig vil oprettelsen af et SSTPA-netværk i hele EU også afhænge af målene i forordningen for det transeuropæiske transportnet (TEN-T), som i øjeblikket forhandles mellem Parlamentet og Rådet. 

Her er det Danske Speditørers stilfærdige håb, at parterne bliver enige om en opjustering af SSTPA-kravene, så de som minimum svarer til Kommissionens forslag om at bygge SSTPA for hver 100. km langs TEN-T-kernevejnettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også