Midtjyllands Lufthavn tæt på salg af terminal i økonomisk redningsforsøg

Salget af terminalen skal hjælpe med at rette op på økonomien i den regionale lufthavn, der i årets løb har gennemført flere afskedigelser.
Hvis alt går efter planen, vil Midtjyllands Lufthavns terminalbygning snart have en ny ejer. | Foto: Pr / Midtjyllands Lufthavn
Hvis alt går efter planen, vil Midtjyllands Lufthavns terminalbygning snart have en ny ejer. | Foto: Pr / Midtjyllands Lufthavn

Midtjyllands Lufthavn er snart klar med næste skridt i planen om at rette op på det regionale kundepunkts dårlige økonomi.

Tidligere har man fra lufthavnens side udtrykt interesse for at sælge terminalen og i stedet leje sig ind i en mindre del af lufthavnen for at eliminere driftsudgifterne.

Det ønske ser nu ud til at være et skridt nærmere at blive opfyldt, hvis alt går efter planen.

”Vi er meget langt med planerne om at sælge terminalen. Vi regner med, at det falder på plads i denne måned,” siger Ulrik Wilbek til MobilityWatch.

Ulrik Wilbek ønsker dog ikke at oplyse, hvem den potentielle køber er, før aftalen er på plads og underskrevet.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Foto: Claus Bonnerup
Foto: Claus Bonnerup

I sidste uge blev det offentliggjort, at det hollandske flyselskab AIS Airlines skal overtage ruten mellem Karup og København efter DAT, der fløj for sidste gang den 8. september.

Selvom man nu håber, at man har fundet en holdbar løsning, understregede formanden for Midtjyllands Lufthavn, Ulrik Wilbek, at man langt fra er færdig med forhandlinger med andre flyselskaber.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Han mener nemlig, at der stadig er masser af udviklingspotentiale for ruten, selvom økonomien i lufthavnen er presset. Det kræver dog en operatør med mere kapacitet end AIS Airlines, der vil flyve ruten med 19-sæders fly.

Usikker fremtid

Midtjyllands Lufthavns ønske om at sælge terminalen kommer ifølge Ulrik Wilbek af, at der er flere af lokalerne i lufthavnen, der er unødvendige for virksomheden. 

Samtidig tærer driftsudgifterne til lufthavnsterminalen på den i forvejen dårlige økonomi.

Ulrik Wilbek fortæller, at man allerede har måttet skære ned i medarbejderstaben som følge af den økonomiske situation. 

”Vi har minimeret antallet af ansatte med syv i løbet af det her år, så vi har faktisk sagt farvel til en del,” siger Ulrik Wilbek til MobilityWatch. 

Dermed er der nu ifølge Ulrik Wilbek 18 medarbejdere i lufthavnen.

Det er dog uvist, om et salg af terminalen vil få betydning for, om man bliver nødt til at afskedige flere ansatte i lufthavnen.

”I første omgang gør det ikke, men det kan godt være på sigt, at der skal være nogle omorganiseringer. Det må vi jo kigge på, når vi kommer dertil, og vi har solgt,” siger Ulrik Wilbek til MobilityWatch.

Der er dog ikke udsigt til nedskæringer lige nu, understreger lufthavnsformanden. Håbet er da også, at man ved at sælge lufthavnen, kan gøre det økonomisk bæredygtigt at flyve ruten. 

På sigt kan man så bygge en ny, lille lufthavnsterminal, som formanden kalder en slags ”door-step”-terminal.

Det er dog stadig meget usikkert, hvad fremtiden vil byde på for den midtjyske lufthavn. Selvom man håber, at man har fundet en holdbar løsning med AIS Airlines, er der stadig forhandlingerne med andre selskaber. 

Når Ulrik Wilbek ser tilbage på det år, der er gået, tør han heller ikke stille nogen garantier for, at samarbejdet med AIS Airlines vil holde. Hvis lufthavnen ikke har en operatør, vil planerne så noget anderledes ud.

”Der skal jo være nogen, der flyver, for at det kan give mening at bygge en terminal. Hvis vi står foran at skulle bygge en ny terminal om to år, og der ikke er nogen operatør, så bygger vi den jo ikke. Så afvikler vi jo,” siger Ulrik Wilbek til MobilityWatch. 

Læs mere om Midtjyllands Lufthavn her:

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også