Danskerne stejler: Men i Odense er dyrere parkering et vigtigt klimaredskab

Flere steder i landet mangedobles prisen for parkering den kommende tid. I Odense Kommune sker det blandt andet af klimahensyn, fortæller rådmand.
Dyrere parkering kan hjælpe på både klimaet og trængsel i byerne. | Foto: Laura Bisgaard Krogh/Ritzau Scanpix
Dyrere parkering kan hjælpe på både klimaet og trængsel i byerne. | Foto: Laura Bisgaard Krogh/Ritzau Scanpix

Selvom det både kan afhjælpe trængsel i byerne og være et middel i den grønne omstilling, synes danskerne ikke, det er en god idé, at det bliver dyrere at parkere biler i byerne.

Det viser en meningsmåling, som analysebureauet Wilke har lavet for MobilityWatch, og som kommer samtidig med, at mange danske kommuner er i gang med at hæve priserne for parkering i byerne.

Her svarer 66 pct. af de 1034 adspurgte nej til, om det grundlæggende ”er en god idé at hæve priserne på parkering”. 21 pct. svarer ja på spørgsmålet, mens 13 pct. har svaret ”ved ikke”.

Tallet kommet kommer som sådan ikke bag på Torben Lund Kudsk, afdelingschef i bilejerforeningen FDM, selvom der er visse fordele ved at hæve priserne.

”Det er ikke noget, der er folkeligt populært. Så nej, det kommer ikke bag på os. Vi synes, at politikerne bør tænke sig godt om, hvis de vil gøre det, og man skal nok have nogle meget klare problemstillinger, hvis man siger, man vil skrue op for taksterne, så borgerne oplever en positiv forskel,” siger Torben Lund Kudsk.

Tallene viser, at det især er i Region Syddanmark og Region Sjælland, at der er modstand mod at hæve priserne. I begge regioner er 75 pct. af de adspurgte imod at hæve priserne. 

Omvendt er tallet for Region Hovedstaden nede på knap 57 pct., og det er logisk, mener Torben Lund Kudsk.

”Det giver mening med de trængsels- og parkeringsproblemer, der er i København,” konstaterer afdelingschefen.

Prisstigninger er et værktøj

Resultaterne i meningsmålingen kommer heller ikke bag på Tim Vermund. Den socialdemokratiske klima- og miljørådmand i Odense Kommune havde kun været overrasket, hvis resultatet var omvendt, som han siger.

Odense Kommune er en af de kommuner, der har planer om at hæve priserne for parkering. 

Den 1. juli næste år træder nye takster således i kraft, og priserne vil løbende blive hævet frem mod 2030, indtil prisen for at parkere sin benzin-, diesel- eller plugin hybridbil på kommunale parkeringspladser er blevet fordoblet.

”Alle siger, de går op i den grønne omstilling, men ingen synes, det bør koste dem noget. Prisstigninger er et af de redskaber, vi har, hvis vi gerne vil påvirke folks adfærd og få dem til at vælge kollektiv trafik eller cyklen,” siger Tim Vermund.

Byrådspolitikeren forklarer, at prisstigningerne er en del af Odense Kommunes grønne mobilitetsplan. Målet er at halvere mængden af benzin- og dieselkørte kilometer i kommunen inden 2030.

”Vi ved fra al forskning, at det, der virker, er enten at gøre det mere bøvlet, mere langsomt eller dyrere at træffe de ”forkerte” valg i den her sammenhæng. Der er parkeringstakster et af de redskaber, der kan tages i brug,” siger Tim Vermund, der forklarer, at elbiler er fritaget fra prisstigninger for at gøre det mere attraktivt at køre elbil.

Også i Aarhus Kommune er der prisstigninger på vej. Ifølge JP Aarhus bliver prisen på en beboerlicens femdoblet og kommer fremover til at koste 2500 kr., mens samme slags licens ifølge TV2 Kosmopol kommer til at koste tre gange mere i København.

I begge kommuner sker det som et forsøg på at få bilerne ud af byen og fremme den grønne omstilling. 

Der skal være et behov

Hos FDM mener man, at det giver mening at hæve prisen på parkering, hvis der er noget, der tyder på, at der er et behov for det. 

Det kunne eksempelvis være, hvis man i et område har brug for større udskiftning på parkeringspladserne, lyder det fra Torben Lund Kudsk.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

I Odense Kommune er der efterhånden behov for at få bilerne ud af byen. Tim Vermund fortæller, at der er i øjeblikket er ”nogle udfordringer” med trængsel, men at problemerne bliver større, hvis kommunen ikke handler.

”I 2030 vil vi runde 100.000 biler fordelt på en befolkning på 200.000, og det stiller jo nogle ganske store udfordringer i forhold til kapacitet på veje og parkeringspladser. Det er helt afgørende for vores byudvikling, at vi kan få stoppet udviklingen i antallet af biler, så flere mennesker begynder at transportere sig på en sundere og grønnere måde,” siger han.

Højere priser skubber bilerne videre

Torben Lund Kudsk fortæller, at FDM før har set eksempler på, at stigende parkeringspriser kan være et effektivt middel til at flytte biler ud af byerne. 

Han henviser blandt andet til parkeringszonerne i København, hvor man ifølge ham kan se, at bilerne er rykket andre steder hen. Men det giver til gengæld andre udfordringer, påpeger han.

”Det kan skabe problemer i eksempelvis villaområder, hvor man er lige uden for en betalingsring. Så skubber man bare bilerne derud i stedet. På den måde kan man se, at betalingsparkering har flyttet nogle biler ud af byen,” siger Torben Lund Kudsk.

Ifølge FDM har danske kommuners indtægter fra parkering nu rundet 1 mia. kr., men en del af pengene skal afleveres til staten. 

Der sker således en modregning i kommunernes bloktilskud på alle parkeringsindtægter over 320 kr. per indbygger i kommunen.

”Vi så gerne, at man nyttiggjorde de penge i stedet for, at de bare ryger ned i den store statskasse. Vores forslag er, at man laver en fond, hvor man siger, man kan bruge pengene til at lave bedre parkeringsfaciliteter, hvor du kan stille din bil og tage noget kollektiv trafik videre på arbejde. Så undgår man, at folk parkerer på eksempelvis villaveje,” siger Torben Lund Kudsk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også