Ewii vil i top 3 på markedet for opladning af elbiler

Energiselskabet har bl.a. kig på et særligt forretningsområde i det jyske og har også ambitioner om at opsætte ladestandere til ellastbiler.
Claus Møller er kommerciel direktør hos energiselskabet Ewii. | Foto: Pr / Ewii
Claus Møller er kommerciel direktør hos energiselskabet Ewii. | Foto: Pr / Ewii

Danske Ewii er et af landets største energiselskaber, og i fremtiden skal selskabet ligeledes være en af de største danske aktører på det hastigt voksende marked for opladning af elbiler.

Sådan lyder det fra Ewiis kommercielle direktør, Claus Møller, i et interview med MobilityWatch.

”Vores ambition er at komme op på niveau med i hvert fald top 3,” siger han.

Den kommercielle direktør har også et bud på, hvad det vil kræve at indfri målsætningen.

”Så skal vi jo nok forbi 7000 ladere, vil jeg tro,” lyder det.

I dag har Ewii kontrakt på 4000 ladere, hvoraf godt 2200 er opsat på nuværende tidspunkt. 

Kigger på jyske lejeboliger

Ewii opsætter ifølge direktøren omkring 100 ladere i måneden i øjeblikket.

Der skal dog sættes yderligere fart i udrulningen, for ved udgangen af 2024 håber Claus Møller at have åbnet i alt 150 ladestationer og opsat 4000 ladere i offentligt rum.

Indtil videre har fokus i høj grad været på det kommunale marked samt en større ladekontrakt med Københavns Lufthavn.

Fremover vil Ewii fortsat gå efter at lande kontrakter med virksomheder, og selskabet har drøftelser med en række firmaer om at sætte ladeinfrastruktur op, fortæller Claus Møller.

Desuden er der et andet område, hvor selskabet håber at få et solidt greb om markedet.

I Ewiis eget forsyningsområde, Trekantområdet, vil selskabet meget gerne have fat i boligbyggeriet og mere præcist lejeboligerne.

Ifølge Claus Møller bor en tredjedel af danskerne i lejebolig, og 18 pct. af dem har en elbil.

”Det kan blive et problem på sigt. Så vores koncept er, at vi vil eje den ladeinfrastruktur, og så tilbyder vi ladning,” siger han.

Interesse i tung transport

Det er dog ikke kun personbiler, der skal overgå fra at køre på fossile brændstoffer til mere bæredygtige løsninger.

Det samme gælder for den tunge vejtransport, og det er ligeledes et marked, som Ewii har en interesse i at levere ladeløsninger til, fastslår Claus Møller.

Han pointerer, at der fortsat er tre teknologier i spil, som kæmper om at oplade de elektriske lastbiler – det gælder ladestandere, batteri-swap samt køreledninger, der kan oplade køretøjer under kørslen.

Sidstnævnte er dog en teknologi, som bl.a. DI Bilbranchens direktør, Thomas Møller Sørensen, har forholdt sig skeptisk til.

Claus Møller peger imidlertid på, at der i eksempelvis Tyskland og Sverige stadig bliver eksperimenteret med køreledningerne.

”Det er vores to nabolande, så helt ignorere det kan man jo ikke,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Ewii har en målsætning om at blive blandt landets største aktører på lademarkedet. | Foto: Ewii Pr
Ewii har en målsætning om at blive blandt landets største aktører på lademarkedet. | Foto: Ewii Pr

I Danmark satte et politisk flertal i november penge af til at etablere de første 25 offentlige danske ladeparker til ellastbiler frem mod 2030.

Der bliver dog ikke tale om udbud, som Ewii som udgangspunkt vil kigge med stor interesse på.

”Hvis du taler med de større vognmænd i det her land, så vil de nok aldrig nogensinde køre ind og lade. I dag, når de kører med deres diesellastbiler, kører de heller ikke ind på en offentlig station og tanker deres biler,” siger Claus Møller.

Han peger på, at lastbilerne i stedet vil lade hjemme på selskabernes adresser, altså såkaldt depotladning.

Derfor ser de offentlige ladeparker for ellastbiler lige nu ikke attraktive ud for en aktør som Ewii, men Claus Møller vil ikke afvise, at det kan ændre sig på sigt.

”Vi er jo et privatagerende og kommercielt selskab, så vi skal jo tjene pengene hjem igen,” siger han.

Og det gør man ikke på offentlige ladeparker til tung transport?

”Jeg har svært ved at se det.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også