EU-Parlamentet ønsker styrket kontrol med havneinfrastruktur

EU-Parlamentet har sendt en initiativrapport til Kommissionen med ønske om en havnestrategi.
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Europa-Parlamentet ønsker mindre ikkeeuropæisk kontrol over kritiske infrastrukturer i de europæiske havne.

Det giver parlamentet udtryk for via en initiativrapport om en europæisk havnestrategi, som sendes videre til EU-Kommissionen. Rapporten skal ses som en opfordring til kommissionen.

Bergur Løkke Rasmussen (M), som har forhandlet rapporten for sin gruppe, Renew, nævner, at oprindeligt var Kina en af hovedårsagerne til tiltaget.

”Man har set problemer i nyere tid med, at de har købt store dele af havne eller hele havne gennem statsejede virksomheder,” siger han.

Bergur Løkke Rasmussen fortæller, at han ved forhandlingsbordet har arbejdet hårdt for at finde en balance.

”Selvfølgelig skal vi være åbne for udefrakommende investeringer til vores havne. De har brug for økonomiske indsprøjtninger for at kunne løfte deres opgave.”

”Men vi er nødsaget til at have mere styr på, hvilke indflydelser der er på vores kritiske infrastrukturer,” siger han.

Danske Rederier var bekymret ved første udkast af rapporten, da den indeholdt såkaldte ”protektionistiske foranstaltninger”, som de mener ville medføre uhensigtsmæssige begrænsninger for at fremme globale handelspartnerskaber.

Ifølge Bergur Løkke Rasmussen var et af de henkastede ”protektionistiske” forslag, at det kun skulle være europæiske skibe, der måtte gå i land i europæiske havne. Med der kommer bekymringen om, at Kina eller USA vil indføre lignende tiltag.

Det vil ifølge Danske Rederiers viceadministrerende direktør, Jacob K. Clasen, være skidt.

”Vores rederier er meget afhængige af ubegrænset adgang til havne over hele verden og principperne om fri handel.”

”Jeg er derfor glad for, at de skadelige protektionistiske foranstaltninger, der oprindeligt blev foreslået i det første strategiudkast, er blevet elimineret,” siger han i en skriftlig kommentar.

Gennem forhandlingerne har Moderaternes parlamentsmedlem også sat sit aftryk ved at sprede strategien ud til også at handle om europæiske havnes indflydelse i økonomien og den grønne omstilling.

Heriblandt er der fokus på infrastruktur til alternative brændstoffer og faciliteter til håndtering og transport af CO2 og et forslag om et europæisk havneatlas, der kortlægger de forskellige havnes styrker og svagheder og danner overblik over det europæiske havnelandskab.

Man kalder på, at EU-Kommissionen kommer med et udspil ved udgangen af 2024.

”Når jeg forhåbentligt bliver genvalgt til EU-Parlamentet, vil det være en af mine prioriteter, når vi skal vælge en ny transportkommissær at sikre os, at personen er med på, at det her er en af de opgaver, der skal løses,” lyder det fra Bergur Løkke Rasmussen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også