Flere var interesseret i at købe ladeaktør: "Penge i sig selv er ikke nøglen til succes"

Den unge ladeaktør har ”nøje udvalgt” sin nye ejer, der giver selskabet kapitaleffektive muligheder for at vokse sig stor uden for Europas grænser.
Tore Harritshøj (th) siger, at det er et stolt og positivt øjeblik at kunne offentliggøre salget til Edenred. | Foto: Pr
Tore Harritshøj (th) siger, at det er et stolt og positivt øjeblik at kunne offentliggøre salget til Edenred. | Foto: Pr

Det startede på Nørrebro i København i et kontor i sidegaden Frikadellely, der består af bare to husnumre.

Tirsdag kunne den danske ladeaktør Spirii offentliggøre, at majoriteten af selskabet er solgt til den franske milliardkoncern Edenred blot fire og et halvt år efter, at firmaet blev stiftet.

”Vores første investering var at binde os til en lejekontrakt, købe fire plastikstole og så arbejde med vores idé om et skalerbart produkt, som kunne sælges i hele verden. Det har vi opnået i dag,” siger Tore Harritshøj, der sammen med Torben Fog stiftede Spirii i 2019, til MobilityWatch.

Siden har Spirii udviklet sig til at være en virksomhed med en kundebase og tilstedeværelse i 18 lande fordelt på to kontinenter. 

”Selvom vi havde det som mission, er det gået forbandet hurtigt. Også hurtigere, end jeg havde forventet. Det overrasker mig, at vi i dag kan lave en transaktion på et selskab, som er i den klasse, den er. Men det viser, at ideen og visionen var rigtig,” siger Tore Harritshøj, der også efter handlen vil fungere som adm. direktør for Spirii.

Ikke en exit

Tore Harritshøj kan ikke afsløre prisen på handlen. 

Det er de hidtidige investorer Nordic Alpha Partners og energiselskabet, der har solgt ud af ejerandelene. Ifølge MobilityWatchs søstermedie KapitalWatch er der dog tale om et frasalg til over 1 mia. kr.

Også stifterne har solgt ud af deres aktier. Tore Harritshøj fortæller, at stifterne fortsat vil eje 12,4 pct. af selskabet. Han og Torben Fog er begge udbrydere fra tyske E.on, hvor de var henholdsvis adm. direktør og chef for såkaldt e-mobilitet i den danske del af koncernen.

”For os er det ikke en exit. Det er en begyndelse på en ny vækststrategi, hvor vi skal accelerere vores vækst ind på nye markeder til nye kunder på nye kontinenter,” siger den adm. direktør.

Børsnoterede Edenred beskriver sig selv som en af verdens største betalings- og mobilitetsplatforme. Spiriis platformsteknologi, ladeløsninger og kundeportefølje fusioneres i forbindelse med handlen med Edenreds kundebase, der tæller 60 mio. brugere fordelt på 45 markeder.

Det er i særdeleshed det, som Spirii, der fortsætter som selvstændigt selskab, vil udnytte.

”Det er planen, at vi skal uden for Europas grænser allerede i 2024. Vi har nogle konkrete planer med Edenred, som har de markedsadgange, salgskanaler og kunder i deres portefølje, der skal til,” forklarer Tore Harritshøj.

Den adm. direktør fortæller, at både Syd- og Mellemamerika er interessant, mens også USA og Asien er på tegnebrættet. Alt sammen steder, hvor Edenred har aktiviteter.

”Vi kan skubbe vores produkt ud til Edenreds kunder, uden at vi selv skal putte en masse penge i. Det er en meget kapitaleffektiv måde at få adgang til en masse nye markeder uden at skulle kaste penge i det,” fortsætter Tore Harritshøj.

Nøje udvalgt

Spirii er den næststørste aktør på lademarkedet herhjemme. Ifølge tal fra Transportministeriet sidder Spirii på 23 pct. af markedet og er kun overgået af Clever, der har 37 pct.

Den unge virksomhed står bag en hel stribe af løsninger. Selskabet er således operatør og servicerer et netværk af ladestandere. 

Det tilbyder desuden en lang række ladeløsninger til eksempelvis virksomheder og kommuner, mens det også leverer ladepakker til blandt andet ejendomsadministratorer.

(Læs videre under billedet)

Foto: Pr Aura/spirii
Foto: Pr Aura/spirii

Tore Harritshøj anser handlen med Edenred som et bevis på, at andre end dem selv og kunderne kan se værdien i deres løsninger. 

Han fortæller desuden, at flere var interesseret i at købe selskabet, og at Edenred er ”nøje udvalgt” blandt bejlerne, som han ikke kan sætte navn på.

”Vi har med vilje valgt nogen, der ikke kun kom for at købe de gamle aktionærer ud for penge,” fastslår han og tilføjer:

”Penge i sig selv er ikke nøglen til succes i fremtiden. Det er adgang til markedet. Adgang til at udvikle sine produkter hurtigere. Det får vi med Edenred.”

Flådeløsninger

Mens Spirii altså vil bruge en del krudt på at etablere sig uden for Europas grænser, har selskabet også planer om at udvikle flere såkaldte flådeløsninger.

Det er et område, som Edenred allerede er stærk på, men som primært består af fossildrevne køretøjer. 

På sigt skal der dog sættes strøm til flåderne.

”Nogle af de løsninger, de tilbyder til fossile flåder, vil vi gerne tage med ind i vores emobility-løsninger, så vi bliver endnu mere specialiseret i at lave flådeløsninger til vores partnere. Det at drive en flådeløsning i dag handler om mere end selve energidelen. De ting vil vi gerne tilføje til vores produkt”, forklarer Tore Harritshøj.

Han vil dog først løfte sløret for de konkrete løsninger, når markedet er blevet orienteret om dem.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også