Udskældt og upopulær minister går i krig med transportområdet

Transportbranchen får en ny minister, der er kendt for at være bramfri og kontrollerende, og som forlader et område med en stribe møgsager i bagagen. Nu skal hun skifte fokus fra internationale sikkerhedstrusler og kampe med Forsvaret til grøn omstilling og udfordringer med arbejdskraft.
Trine Bramsen bliver ny transportminister efter Benny Engelbrecht | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Trine Bramsen bliver ny transportminister efter Benny Engelbrecht | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF THOMAS BO CHRISTENSEN OG ANJA HAUGE

De danske virksomheder inden for transport- og infrastrukturområdet skal vænne sig til en ny minister.

Trine Bramsen overtager således posten fra Benny Engelbrecht, der torsdag trak sig efter politisk pres i sagen om de tilbageholdte CO2-tal under sidste års infrastrukturforhandlinger, som MobilityWatch afslørede for to uger siden.

Og umiddelbart er der lagt op til lidt at karakterskifte. I hvert fald lader det offentlige billede af de to socialdemokrater til at være ret forskelligt.

Først og fremmest er der selve deres popularitet. En meningsmåling fra slutningen af 2021 viste, at hvor danskerne placerede Benny Engelbrecht i midten blandt regeringens 20 ministre, var Trine Bramsen bundprop som den klart mest upopulære af Mette Frederiksens folk.

Forskellen skal formentlig findes i, at Benny Engelbrecht frem til sagen om de tilbageholdte CO2-tal ikke for alvor har haft kritiske sager, der har fyldt i den brede offentlighed.

Tværtimod lykkedes det ham at lande den store aftale om infrastruktur som et bredt forlig, hvilket af mange blev set som en stor sejr.

Anderledes forholder det sig med Trine Bramsen.

Lang række sager

Her har en lang række kritiske sager med offentlig bevågenhed fulgt hende igennem ministergerningen, og hun har længe været et bud blandt politiske analytikere på, hvem der stod først for til at få sparket som minister.

Sagerne omhandler bl.a. den verserende skandale om den anholdte chef for Forsvarets Efterretningstjeneste, men også sagen om Trine Bramsens tur til en koncert og et besøg på Ærø, mens situationen i Afghanistan spidsede til i august, vakte stor opstandelse og kritik.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Trine Bramsen | Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Trine Bramsen | Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Samtidig har hun som minister også været kendt for at lægge sig ud med dele af det Forsvar, hun var chef for.

Det gælder ikke mindst hendes titulering af Forsvaret som en ”styrelse” og forsvarschefen som en ”styrelseschef,” hvilket ikke gled godt ned hos de danske mænd og kvinder i uniform.

I det hele taget har Trine Bramsen fyldt meget i medierne i forhold til, hvad en forsvarsminister normalt får af opmærksomhed. Samtidig har hun også lagt sig ud med selve mediebranchen.

Det skete i et meget omdiskuteret dobbeltinterview sammen med forsvarschefen til Ritzau i slutningen af 2020. Her ønskede mediet at interviewe forsvarschefen, men hvor ministeren insisterede på at være med og angiveligt blev sur, da hun blev ignoreret.

Efterfølgende opstod uenighed om, hvad der reelt blev sagt under interviewet, og sagen endte med et samråd, hvor hun måtte forklare sig.

”Hardliner”

I det hele taget har Trine Bramsen været trukket i mange samråd om de forskellige sager, som hun har kæmpet med som minister. Kritikken har ofte været kras fra støttepartier såvel som oppositionen, hvor Konservative så sendt som i efteråret 2021 opfordrede til, at ministeren gik af.

Hun er dog også selv kendt som en politiker, der ikke alene er bramfri, men også selv hård, når hun er stødt sammen med politiske modstandere.

Ord som ”engageret” og ”hardliner” går således igen i forskellige portrætter af Bramsen. Samtidig er hun også internt i Socialdemokratiet kendt som en ivrig partisoldat, der holder linjen.

Selv om mange nok vil mene, at skiftet fra forsvarsminster til transportminister er en degradering, så beholder hun da også en plads i et af regeringens magtfulde udvalg. Mens hun træder ud af koordinationsudvalget, hopper hun ind i det ligeledes tunge økonomiudvalg - en placering, som Benny Engelbrecht ikke havde som transportminister.

Og selv om Benny Engelbrecht som minister lykkedes med at lande den store opgave på området i form af infrastrukturaftalen, kan Trine Bramsen også se frem til vigtige forhandlinger i den kommende tid.

Det gælder især en strategi for den grønne omstilling af den tunge transport, ligesom der skal forhandles en tilsvarende for luftfarten.

Foruden den grønne omstilling må det forventes, at hun også kommer til at skulle forholde sig til branchens store udfordringer med at skaffe arbejdskraft, herunder ikke mindst chauffører.

I en udtalelse på Facebook lyder det fra Trine Bramsen, at hun ser frem til at ”tage fat på vigtige dagsordener på transportområdet” - herunder implementeringen af infrastrukturaftalen.

”Jeg tager over fra min kollega Benny, som i den grad har været dedikeret og visionær. Og det arbejde fortsætter i samme vejbane. Danmark skal bindes bedre sammen og vi skal være grønnere,” skriver hun bl.a.

Trine Bramsen bliver ny transportminister

Minister var kendt for at lytte og satte stort aftryk: Exit ærgrer transportbranchen

Benny Engelbrecht går af som transportminister

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også