En opfordring banede vejen fra ingeniør til Fynbus-direktør: "Det modnede mig ekstremt meget"

Ny direktør i Fynbus står med svær udfordring: ”Jo sværere en opgave er, jo mindre dumt ser det ud, hvis du fejler,” siger han i interview om hans alternative vej frem til chefjobbet.
Rasmus Bach Mandø overtog stillingen som adm. direktør for Fynbus i marts 2023. | Foto: Fynbus, Pr
Rasmus Bach Mandø overtog stillingen som adm. direktør for Fynbus i marts 2023. | Foto: Fynbus, Pr

På Tolderlundsvej i Odense ligger fortsat de gamle rester af Thriges Fabrikker. Her blev der i årtier produceret alt fra dynamoer til elektriske motorer og kraner. 

En af dem, der gik rundt på gangene i maskinværkstedet i nr. 9, var Rasmus Bach Mandøs far, der er ligesom sin søn er uddannet ingeniør.

Men trods familiebåndet til Thriges Fabrikker og baggrunden som ingeniør er det alligevel en tilfældighed, at Rasmus Bach Mandø er endt samme sted som sin far.

I 2023 er maskinerne og samlebåndene nemlig for længst røget ud af lokalerne. I stedet er der indsat glasvægge langs stolperne i hver side af den brede midtergang i for at skabe rum til kontorer til Fynbus’ administration. 

I et lokale for enden ad gangen har Rasmus Bach Mandø sit kontor, efter han i marts tiltrådte som adm. direktør for trafikselskabet.

Vejen dertil har dog langt fra været givet for Rasmus Bach Mandø, for selvom han efterhånden har arbejdet med trafik og mobilitet i mange år, er han ikke typen, der lægger en karriereplan og følger den slavisk. 

”Jeg er ikke sådan en mobilitets-type, der har valgt fra starten af, at det var det, jeg skulle,” siger Rasmus Bach Mandø til MobilityWatch.

”Det startede egentlig ved en tilfældighed.”

I stedet har fynboen grebet de muligheder, der har budt sig til - herunder en bestemt opfordring, der har banet vejen for, at Rasmus Bach Mandø i dag er endt som direktør hos Fynbus.

En ubekymret fynbo

Rasmus Bach Mandø er oprindeligt født i Odense, hvor han har boet i størstedelen af sit liv.

Han beskriver sin opvækst som stabil, tillidsfuld og tryg og præget af, at han er lillebror til to storesøstre. Det lægger han ikke skjul på, har været med til at forme ham som menneske.

”Jeg er ret ubekymret. Med to storesøstre tror jeg, jeg er designet til at være sådan,” siger han.

Han ser det som en god evne som leder, da det gør ham robust og gør ham god til at se videre i stedet for at hænge i tingene, hvis der sker en fejl.

Samtidig siger hans afslappede tilgang til livet også meget om hans tilgang til karrieren indtil nu.

”Ubekymret behøver jo ikke betyde, at man er uansvarlig eller ureflekteret. Men mere, at jeg har en tilgang med, at det hele nok skal gå.”

Rasmus Bach Mandø startede også sin karriere et sted, der ligger langt væk fra kollektiv trafik.

(Artiklen fortsætte runder billedet)

Rasmus Bach Mandø har overtaget rattet i Fynbus, efter Carsten Hyldborg Jensen i 2022 stoppede som direktør efter over 13 år på posten. | Foto: Fynbus/pr
Rasmus Bach Mandø har overtaget rattet i Fynbus, efter Carsten Hyldborg Jensen i 2022 stoppede som direktør efter over 13 år på posten. | Foto: Fynbus/pr

Som nyuddannet produktionsingeniør startede den nuværende Fynbus-direktør nemlig med at arbejde i handels- og industriselskabet Union Engineering. Her lavede han tilbud og salgsbudgetter til store industriaftaler på bl.a. procesanlæg til værdier på op til millioner af euro. 

Som led i det arbejde sad han med række større analyser – og særligt den del af arbejdet inspirerede fynboen.

”Det der med at grave sig ned i data og finde ud af, hvordan det hænger sammen, det synes jeg var rigtig spændende,” siger Rasmus Bach Mandø. 

Pludselig skete der det, at han faldt over et jobopslag hos Odense Kommune, der gav ham mulighed for at arbejde endnu mere med data.

Der var tale om en stilling, som igen var i en helt anden boldgade end transportsektoren – stillingen handlede nemlig om kapacitetsplanlægning af kommunens dagtilbud.

”Hvor skal vi have flere dagplejere? Hvor skal vi have færre dagplejere? Hvor skal vi bygge den næste institution? Det synes jeg var spændende,” siger den nuværende Fynbus-direktør.

Det resulterede i et stort karriereskift for ingeniøren og blev startskuddet til en i alt 15 år lang karriere i Odense Kommune.

Et skub op ad lederstigen

Efter knap fem år med analyser på børnepasningen i Odense Kommune skiftede Rasmus Bach Mandø til kommunens By- og Kulturforvaltning, hvor transportsektoren for første gang kom ind i billedet.

Der var tale om en noget mere ”ingeniørtung” forvaltning, fortæller han, og her begyndte han at sidde med blandt andet trafiksikkerhed og planlægningen af kollektiv trafik.

Men det var også her, at Rasmus Bach Mandø blev opfordret til at gå ledelsesvejen.

”Jeg kom ind i staben og tættere på forvaltningens direktør, og det var også ham, der motiverede mig til at tage imod tilbuddet, om at blive leder, hvor jeg virkelig kom i ilden,” siger Rasmus Bach Mandø.

Han forklarer, at han faktisk ikke havde overvejet at gå ledervejen tidligere, men direktøren Stefan Birkebjerg Andersen, som i dag er kommunens stadsdirektør, fik tændt en gnist i ham. 

Ifølge Rasmus Bach Mandø handlede det meget om den tillid, som Stefan Birkebjerg Andersen viste ham i de år, ligesom at stadsdirektør ofte pointerede, at Rasmus Bach Mandø var god til sit arbejde.

”Det gør indtryk, når de vælger at sige det. Så der vokser jeg meget i de år, og det modnede mig ekstremt meget,” siger Rasmus Bach Mandø.

Det blev starten på en rejse op af lederstigen i Odense Kommune, der endte med, at Rasmus Bach Mandø i september 2022 blev stabschef for Klima- og Miljøforvaltningen i kommunen.

Men samme måned finder Rasmus Bach Mandø et interessant jobopslag: Stillingen som adm. direktør for Fynbus.

Ikke nogen nem beslutning

Rasmus Bach Mandø vælger dog at slå tanken væk om at søge jobbet i Fynbus. Han har lige overtaget jobbet som stabschef i Klima- og Miljøforvaltningen og vil gerne ordentligt i gang med arbejdet.

I starten af 2023 bliver stillingen genopslået - og denne gang slår Mandø til. Det var dog ikke nogen nem beslutning, understreger han.

”Altså jeg vil ikke sige, at jeg havde brug for luftforandring, men jeg trængte nok til at prøve noget andet, nu hvor jeg havde været så mange år i Odense Kommune,” siger Rasmus Bach Mandø.

Han forklarer, at det tiltalte ham at få mulighed for at zoome ind på et af de mange fagområder, som han efterhånden havde arbejdet med i Odense Kommune, og samtidig få mulighed for at arbejde med trafik på hele Fyn fremfor kun i Odense.

Derudover tiltrak det ham at træde ind i en direktion og mærke det ansvar, det følger med den rolle, samtidig med at han fik mulighed for at arbejde for en bestyrelse.

Bestyrelsen i Fynbus består af selskabets ejere, som er kommunerne og regionen i Fynbus’ driftsområde. Og det er særligt vigtigt for Rasmus Bach Mandø, at han i sin nye rolle netop leverer på ønskerne fra ejerne.

”Jeg vil gerne have, at Fynbus er et sted, som man bruger aktivt som ejere, og som man har tillid til. At man føler sig rådgivet og hjulpet,” siger Rasmus Bach Mandø, som peger på, at dialogen er vigtigt redskab i den sammenhæng.

”Selvfølgelig kan der godt være nogle forskellige interesser blandt ejerne, men det må vi jo forsøge at afstemme. Det vigtigste for mig er bare, at beslutninger træffes på et oplyst grundlag.”

Er stadig ingeniør

Det er dog ikke lige frem i fredstid, at Rasmus Bach Mandø har overtaget rattet hos Fynbus og skal forsøge at gøre alle ejerne tilfredse.

Færre passagerer efter coronakrisen og høje brændstofudgifter har nemlig givet landets trafikselskaber økonomiske udfordringer, som fører til nedskæringer i landets busdrift og ekstraregninger til selskabernes ejere.

Det er dog ikke noget, der har afskrækket Mandø fra at søge stillingen.

”Jo sværere en opgave er, jo mindre dumt ser det ud, hvis du fejler. Det er lidt ligesom en fodboldspiller, der tager et straffespark, hvor man bare tænker, hvis ikke du scorer nu, så er du en kæmpe klovn. Så er det da bedre at have en dårlig chance,” siger Rasmus Bach Mandø, som selv er stor fan af fodboldspilleren Christian Eriksen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Odense banegård. | Foto: Fynbus, Pr
Odense banegård. | Foto: Fynbus, Pr

Som de ingeniører, der tidligere gik rundt på gangene, da lokalerne blev brugt af Thrige Fabrikkerne, har Rasmus Bach Mandø en analyserende tilgang til opgaven. Dermed har han ikke helt fralagt sig sin ingeniørbaggrund, forklarer han.

”Jeg er sådan en nysgerrig type. Så jeg kommer ikke her og ved efter en dag, hvad præcis der skal ske med hele organisationen, og hvad der er galt. Så jeg er jo i sådan en undersøgende fase, hvor jeg spørger nysgerrigt ind til, hvad der er tænkt,” siger Rasmus Bach Mandø.

Sådan gik det til, at produktionsingeniøren blev til specialist inden for transportområdet. Men om resten af hans arbejdsliv nødvendigvis skal være inden for transportbranchen, står ikke klart for fynboen.

”Det er svært at sige. Transporten er sindsygt spændende, kompleks og meningsfuld, så derfor kan jeg ikke se nogen grund til at forlade området,” siger Rasmus Bach Mandø. 

”Men man skal aldrig sige aldrig. Det kan jo være, at der dukker et eller andet op. Nu er jeg jo 45 år, så jeg har jo stadigvæk en del år tilbage på arbejdsmarkedet.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også