Stor opgave venter Thomas Woldbye i "den mest berømte lufthavn i verden"

Den kommende, danske Heathrow-topchef skal navigere i et minefelt af politiske og kommercielle interesser under massiv mediebevågenhed. 
Thomas Woldbye skal stå i spidsen for Europas største lufthavn, og det bliver en "kæmpe opgave", vurderer luftfartsanalytiker. | Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Thomas Woldbye skal stå i spidsen for Europas største lufthavn, og det bliver en "kæmpe opgave", vurderer luftfartsanalytiker. | Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Senere i år letter danske Thomas Woldbye fra sit kontor i Københavns Lufthavn og lander som topchef for Europas største lufthavn, Heathrow i London.

Her skal han stå i spidsen for en lufthavn med 75.000 arbejdspladser, der dagligt håndterer 200.000 passagerer på omkring 1300 fly.

Det er dog også en lufthavn, der har været igennem flere vanskelige år.

Under pandemien har Heathrow tabt et milliardbeløb i britiske pund og er stadig ikke kommet sig fuldt ud ovenpå pandemien. Desuden er der stor politisk uenighed om en kommende udvidelse af lufthavnen.

Derudover har forholdet til flere interessenter lidt et knæk. Det er bl.a. sket, da Heathrow i den vigtige sommerperiode i 2022 valgte at sætte et dagligt passagerloft for at kunne håndtere den tilbagevendende flytrafik, hvilket medførte stor utilfredshed for flyselskaberne.

Passagerloftet har den afgående topchef John Holland-Kaye bl.a. modtaget hård kritik for.

Desuden måtte Woldbyes forgænger i Heathrow tidligere i år genstarte planlægningsprocessen af en kontroversiel plan om at udvide Heathrow med en tredje landingsbane, efter projektet blev sat på pause i 2020 som følge af faldende passagertal under pandemien.

Derfor står Thomas Woldbye overfor en stor opgave, når han skal erstatte briten, der takker af efter ni år på posten. 

”Det er en kæmpe opgave at navigere politisk og kommercielt samtidig i Heathrow. Men man har nok også valgt Thomas Woldbye af en årsag, for han har vist, hvad han kan i København,” siger Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker i Sydbank, til MobilityWatch.

I alle lufthavne - ikke mindst i Heathrow - skal man således kunne jonglere kommercielle og politiske interesser under massiv mediebevågenhed. 

Samtidig er medarbejderne i lufthavne traditionelt kendt for at være godt orienteret om, ”hvad der er deres ret”, siger luftfartsanalytikeren.

”Det er ikke let at navigere i sådan et minefelt,” understreger han.

Verdens mest berømte lufthavn

I en pressemeddelelse fra Heathrow lyder det, at Thomas Woldbye efter en omfattende rekrutteringsproces ”skilte sig ud som den bedste kandidat blandt flere gode, både interne og fra rundt omkring i verden.”

”At lede Storbritanniens lufthavnshub er et af de vigtigste job inden for global luftfart, og den ledige stilling tiltrak de bedste talenter fra hele verden,” lyder det i en kommentar fra Heathrows bestyrelsesformand, Lord Paul Deighton.

Han fortsætter:

”Thomas’ præstationer i København afspejler ikke kun Heathrows langsigtede strategi, men hans track record i at drive en stor lufthavn med succes og arbejde tæt sammen med interessenter for at sikre konsensus og levere positive resultater skilte sig ud i udvælgelsesprocessen.”

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Rejsende i kø i Heathrow i sommeren 2022. | Foto: Henry Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix
Rejsende i kø i Heathrow i sommeren 2022. | Foto: Henry Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix

I meddelelsen sætter Thomas Woldbye også selv ord på sin kommende rolle.

”Jeg er naturligvis begejstret og stolt, såvel som ydmyg, over at være blevet valgt til at lede, hvad der velsagtens er den mest berømte lufthavn i verden på sin fremtidige rejse,” siger Thomas Woldbye.

”Heathrow er en vigtig motor for den britiske økonomi og uløseligt forbundet med Londons og det bredere Storbritanniens succes. Jeg ser frem til at være med til at udstikke vejen for denne ikoniske virksomhed. Min ambition vil være at gøre lufthavnen endnu bedre for passagerer, for flyselskaber, samfundet og alle dele af Storbritannien,” uddyber han.

Heathrow havde sammenlagt knap 62 mio. passagerer i 2022, mens der i Københavns Lufthavn var 22 mio. passagerer. 

Store sko at udfylde i København

Under Thomas Woldbyes ledelse har dog flyttet Danmarks største lufthavn fra et årligt passagertal på omkring 20 mio. til 30 mio. på toppen inden coronapandemien.

Jacob Pedersen peger på, at Thomas Woldbyes nye destination er en indikation på, ”hvor store sko, der skal udfyldes” i Københavns Lufthavn.

”Den nye direktør i Københavns Lufthavn skal sikre, at lufthavnen kan indfri både ejernes idé om, at man skal være en vigtig knudepunktslufthavn med SAS som omdrejningspunkt, samtidig med at man har nogle ambitiøse mål i forhold til passagervækst, som det er svært at se SAS levere alene,” lyder det.

Alt imens er lufthavnen, der ejes af den danske stat, pensionskassen ATP samt en canadisk pensionskasse, et sted, hvor indtjeningen er for lav, konstaterer analytikeren.

Indtjeningen kommer efter alt at dømme til at falde i år, bl.a. fordi renterne stiger på en række lån, der er oparbejdet under coronapandemien.

”Man har et par milliarder mere, end man havde håbet på, i gæld. De milliarder skal man have bragt ned,” konstaterer Jacob Pedersen.

Bl.a. arbejder Københavns Lufthavn i øjeblikket på at lande en aftale, der skal kræve højere takster fra flyselskaberne for at benytte lufthavnen.

Et arbejde, som Thomas Woldbye har stået i spidsen for, og som han måske når at færdiggøre, inden han rejser til London.

”Det kan man håbe for hans efterfølger. Hvis han ikke gør, er der skabt en form for vakuum, hvis en ny person skal ind og sikre det her,” siger Jacob Pedersen.

Thomas Woldbye forlader Københavns Lufthavn ved udgangen af september efter 12 år som topchef. Bestyrelsen er nu gået i gang med at lede efter hans afløser.

MobilityWatch har forsøgt at få et interview med Thomas Woldbye, men det er ikke lykkes inden deadline.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også