Ny Greenmobility-topchef står foran stor opgave – og ser et betydeligt uudnyttet potentiale

Kasper Gjedsted skal stå i spidsen for en større omvæltning i delebilsselskabet Greenmobility, hvor et tocifret millionunderskud skal vendes til overskud allerede næste år.
48-årige Kasper Gjedsted startede som adm. direktør i Greenmobility 6. marts. | Foto: Pr / Greenmobility
48-årige Kasper Gjedsted startede som adm. direktør i Greenmobility 6. marts. | Foto: Pr / Greenmobility

Opgaven har sådan set ligget klar for Kasper Gjedsted, siden han trådte ind af døren hos Greenmobility; Et tocifret millionunderskud skal vendes til et overskud i 2024, ligesom forretningen fortsat skal vokse markant.

Få dage inde i året skruede det børsnoterede delebilsselskab markant på strategien, og den første mandag i marts begyndte den nye topchef.

Mobilitetsbranchen er bestemt ikke fremmed for Kasper Gjedsted, og det er Greenmobility sådan set heller ikke.

”Jeg har fulgt Greenmobility nærmest inden selskabets fødsel, og inden jeg startede var jeg også en af dets mest frekvente kunder,” fortæller han til MobilityWatch.

Han erklærer sig som stor tilhænger af konceptet og produktet. Men i forhold til at få bragt selskabet til overskud er det givetvis hans tidligere meritter og erfaring med netop at forvandle underskudsgivende biludlejningskoncepter til succesfulde forretninger, der gjorde, at han blev udpeget som ny direktør for det otte år gamle selskab.

Og der er flere erfaringer fra branchen og sin tid som direktør, han har taget med sig ind i det nye job, fortæller han.

To farveskift og en tur til Dubai

Tidligt i karrieren var Kasper Gjedsted forbi først Lufthansa og derefter A.P. Møller-Mærsk, mens de to første direktørstillinger kom efterfølgende i biludlejningsbranchen. Begge steder opgaver, hvor farven på bundlinjen skulle skifte farve, idet underskud skulle vendes til overskud.

Først i det globale biludlejningsselskab Sixt, hvor han i perioden 2008-2013 var direktør for de danske aktiviteter og i Baltikum. En periode, hvor et driftsunderskud blev vendt til et tocifret millionoverskud, og både antallet af ansatte og biler i flåden voksede markant.

En tilsvarende opgave stod han over for efterfølgende, da han skiftede til konkurrenten Avis, hvis danske og svenske aktiviteter i 2013 var en forretning med røde tal. Her skulle der en større omvæltning til, har han tidligere fortalt til Finans.

Det indebar bl.a. udlodning af en luksustur til Dubai til den medarbejder, der havde det største salg over en given periode, ligesom der også blev fløjet salgstrænere ind fra USA og England. Der skulle opbygges en kultur, hvor den gode indsats kunne betale sig i langt højere grad end tidligere – ”performancekultur”, som Kasper Gjedsted selv betegner det.

Det gav pote.

Blot 18 måneder efter den dengang nye direktør havde sat sig i stolen, var det underskud på 13,5 mio. kr., som Avis senest måtte fremlægge, blevet vendt til et overskud på mellem 15-20 mio. kr.

”Min grundtanke er, at de fleste virksomheder har godt af at styrke performancekulturen for at øge både top- og bundlinje. Så det er selvfølgelig noget, jeg tager med her også,” fortæller Kasper Gjedsted.

Større omkalfatringer af kulturen a la den, der var behov for hos Avis, ser han imidlertid ikke være nødvendig i Greenmobility, fortæller han. 

I første omgang er der generelt ikke tegninger til store ændringer af den strategi, som blev lagt, få måneder inden han kom til selskabet. Kasper Gjedsted har dog en overordnet vision, som han agter at folde ud i sin nye rolle.

Mobilitet til enhver lejlighed

I starten af året, inden Kasper Gjedsted blev udpeget som ny topchef, blev der truffet store beslutninger hos Greenmobility.

Her iværksatte man et markant strategiskifte, der grundlæggende betyder, at overskud på selskabets kernemarkeder er den store ledestjerne. Tidligere har man ekspanderet i stort omfang til nye markeder, hvilket har været en ganske kapitaltung øvelse.

Strategiskiftet har bl.a. betydet, at man har lukket forretningerne i Sverige og Tyskland for i stedet at flytte bilerne til eksisterende markeder, hvor indtjeningen pr. passagerer er bedre.

Hvad angår finanserne er planen nu, at der allerede i 2024 skal sorte tal på bundlinjen.

Dermed står Kasper Gjedsted over for en større opgave, da underskuddet for 2022 lød på 77,2 mio. kr., mens der for 2023 ventes et underskud på 35-45 mio. kr.

Af mere konkrete tiltag, som den ny direktør har tænkt sig at søsætte for at få vendt underskud til overskud i delebilsselskabet, er Kasper Gjedsted relativt ordknap.

Af selskabets offentliggjorte strategiskift fremgår det videre, at der ikke vil være behov for ny kapital i 2023, og Kasper Gjedsted fortæller da også, at der allerede er sket tilskæringer på omkostningssiden. Præcis hvad der er sket, ønsker han ikke at uddybe.

Dog udpeger han et område, som man i Greenmobility agter at kigge nærmere på for at finde muligheder for at reducere omkostningerne: bilerne. 

”Det der med at have en sag at stå op til hver morgen - det har jeg aldrig prøvet før,
”Det der med at have en sag at stå op til hver morgen - det har jeg aldrig prøvet før," siger Kasper Gjedsted om sit job som adm. direktør i Greenmobility. | Foto: Pr / Greenmobility

Greenmobility har udelukkende elbiler i flåden, og på det område er der sket meget, siden selskabet blev grundlagt for otte år siden.

”Der er jo kommet mange flere modeller på markedet, og derfor kigger jeg selvfølgelig også ind i det her på vores omkostninger. Så der ser jeg nogle muligheder,” siger Kasper Gjedsted.

Men udover at der kan være potentielle besparelser at finde i indretningen af bilflåden, taler det voksende antal af elbilstyper også ind i den nye topchefs overordnede vision for Greenmobility - at selskabet skal kunne levere ”mobilitet til enhver lejlighed i dit liv”.

Tanken er, forklarer Kasper Gjedsted, at Greenmobility skal kunne servicere flere af kundernes behov for at transportere sig – og gøre det mere, end det er tilfældet i dag.

”I dag har vi køretøjer til forskellige lejligheder, men vi har en opgave i at få det kommunikeret ud,” siger han.

Hovedproduktet skal fortsat være de korte ture inde i byerne, men også til ærindekørsler skal Greenmobility byde sig til. Kasper Gjedsted nævner flytninger og ture på byggemarkedet eller havecenteret som eksempler. Derfor er der også varebiler i selskabets flåde, som har til formål at dække netop den slags behov.

Samtidig ser han også muligheder for at kapre forretning fra den del af branchen, han hidtil har været en del af – de klassiske biludlejningsselskaber.

”Nu har jeg lige været på Mallorca en uge,” fortæller Kasper Gjedsted. 

”Vi stod og ventede en time på at få udleveret vores udlejningsbil. Jeg havde da til hver en tid valgt en delebil for at slippe for den kø og for hende damen, der skal stå og spørge, om jeg vil have den og den forsikring - alt det, jeg selv har lært hende, hun skal sige,” påpeger han.

Generelt peger han på ture i forbindelser med ferierejser – eksempelvis til Københavns Lufthavn, som selskabet allerede har et samarbejde med – som et sted, hvor Greenmobility bør kunne byde sig til.

”Det er jo et produkt, der er så meget bedre end meget af det, der findes ellers på markedet. Så der ligger et kæmpe potentiale, som vi slet ikke har udnyttet endnu. Vi har kun kradset i overfladen på det.”

Og den nye direktør har ifølge eget udsagn i den grad fundet den rette hylde. I hvert fald er der en helt anden meningsfuldhed forbundet med jobbet, end han tidligere har prøvet, fortæller han.

”Det der med at have en sag at stå op til hver morgen - det har jeg aldrig prøvet før.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også