Mødet med Jack Welch og en tung kuffert i London fortæller essensen om bilmanden Henrik Isaksen

Opskriften på succes indeholder tre hovedingredienser, siger erhvervsmanden Henrik Isaksen, der har sat sit præg på den danske mobilitetssektor i årevis. Nu er han snart klar med nyt projekt.
Henrik Isaksen står bl.a. bag selskaberne Clever, Sixt Danmark, Team-Leasing og Greenmobility. | Foto: Magnus Møller for Mobilitywatch
Henrik Isaksen står bl.a. bag selskaberne Clever, Sixt Danmark, Team-Leasing og Greenmobility. | Foto: Magnus Møller for Mobilitywatch

Han havde ikke gjort det før eller siden, men noget i Henrik Isaksen sagde ham alligevel, at han skulle tilbyde sin hjælp.

En tung kuffert så ud til at volde problemer for en fremmed kvinde ude på parkeringspladsen ved det hotel i London, som han skulle overnatte på. 

Den danske iværksætter med rygsæk på ryggen og hænderne fulde forbarmede sig over kvinden. Han bar kufferten ind i hotellets reception.

En god gerning, som blev taget ganske vel imod.

Thank you, thank you, very kind,” lød det gentagende gange fra kvinden, som viste sig at være amerikaner.

Og så var det vel egentlig det, troede Henrik Isaksen. 

Men det skulle vise sig, at det ikke blev sidste gang, han stødte på kvinden på det, der endte med at blive en afgørende forretningsrejse i slutningen af 1990’erne for erhvervsmanden, der står bag en stribe af succesfulde mobilitetsvirksomheder.

Pladespillerbiler

Det skorter hverken på fortællelyst eller anekdoter i baglokalet hos biludlejningsselskabet Sixt på Vesterbro i København.

Der er også nok at tale om for Henrik Isaksen, der har rundet de 60 år.

Hans navn optræder i et hav af selskaber, enten som grundlægger, investor eller direktør. Fælles for dem alle er, at de har tråde til mobilitetsbranchen.

Udover Sixt Danmark, som er dansk franchisetager for den globale biludlejningskoncern af samme navn, er der også en stribe andre virksomheder, der på den ene eller anden måde har været på Henrik Isaksens hænder.

Det gælder landets største ladeselskab Clever, det børsnoterede delebilsselskab Greenmobility og leasingselskabet Autolease, som blev solgt til norske DNB. For bare at nævne nogle få.

De fleste af Henrik Isaksens fortællinger bliver akkompagneret af ivrig gestik. Øjnene lyser også op bag de halvt indfattede briller, når snakken går på biler og iværksætteri. 

”Jeg har en Porsche GT3. Det er noget af det bedste, jeg nogensinde har kørt i,” siger han.

"Hjertet ville mere, end mine hænder kunne," siger Henrik Isaksen om den mekanikerdrøm, der var i ham som barn, men som han senere lagde på hylden. | Foto: Magnus Møller for Mobilitywatch

I den private bilpark finder man også en Ferrari 296 GTB plugin-hybrid, en Mercedes C63 AMG Coupe og så også en Aston Martin ”og ting og sager”.

”Pladespillerbiler”, som hans børn kalder dem. 

”Når tilværelsen er rigtig skidt, så sætter jeg mig ned og kigger på dem. Så er livet sgu ikke så slemt,” siger han, men bemærker, at han til daglig kører i en Renault Zoe.

Der er som sådan heller ikke meget magelighed at spore hos Henrik Isaksen.

Godt nok sover han i dag mere om natten, end han gjorde tidligere i karrieren. Nu får han 5-6 timer i stedet for de 3-4 timer, som det kun blev til i de yngre år, fortæller han.

Et hus på Strandvejen og en garage spækket med pæne biler virker også som et fint grundlag for at slippe speederen en spids. 

Det er der imidlertid ikke optræk til. Tværtimod har Henrik Isaksen snart et nyt projekt på vej. 

Et projekt, som han endnu er ganske ordknap omkring af forskellige hensyn, men drivkraften for det er det samme som med de andre, forklarer han.

Han beskriver det selv som forelskelser, når han kaster sig over et nyt projekt. En grundfølelse i kroppen, som han godt kan lide at jagte, og som han nok er blevet lidt afhængig af.

Derfor hopper han også relativt hurtigt videre til noget nyt, forklarer han.

”At få det til at ske, eksekvere. Jeg er enormt god til at eksekvere. Men den administrative del keder mig helt vildt.”

Snart er der altså noget nyt, der skal ”eksekveres”. Et nyt projekt, ganske vist, men grundopskriften er den samme for Henrik Isaksen.

Mange penge, let adgang

Turen til London var foranlediget af et telefonopkald, Henrik Isaksen havde fået.

Den daværende topchef for General Electric, Jack Welch, var i London, og han og hans folk var interesserede i at høre nærmere om danskerens selskab Team-Leasing. Et selskab, der med en ny bilfinansieringsmodel havde vakt opsigt og fået omtale i Financial Times. 

Henrik Isaksen havde derfor taget turen til den britiske hovedstad. Han var i forvejen på udkig efter yderligere finansiering til projektet, så muligheden for at pitche for nogle pengestærke amerikanere var derfor en dejlig appelsin i turbanen.

”Fantastisk, tænkte jeg. Mange penge, let adgang. Jeg kommer,” husker Henrik Isaksen.

I mødelokalet var Jack Welch, der i flæng blev betegnet som en slags guru inden for virksomhedsledelse, flankeret af en stribe af jakkesætsklædte mænd. 

Jack Welch var adm. direktør i General Electric fra 1981-2001. Han døde 1. marts 2020 84 år gammel.
Jack Welch var adm. direktør i General Electric fra 1981-2001. Han døde 1. marts 2020 84 år gammel.

Henrik Isaksen var kun sig selv. Spændt, fokuseret. Det var vigtigt, at præsentationen sad lige i skabet. Så stor en mulighed var for god til ikke at blive grebet.

”Jeg var rigtig kampklar, så den fik på alle tangenter,” beskriver Henrik Isaksen sin egen præsentation.

Interessen fra amerikanerne var derefter ikke bare intakt, men vakt yderligere. 

Efter pitchet for Jack Welch blev Henrik Isaksen budt op til en yderligere snak med flere af folkene i hans entourage. Og her stod det pludselig klart, at de ikke havde tænkt sig at stille kapital til rådighed for det danske selskab, der på det tidspunkt knap havde et år på bagen.

De ville i stedet købe det hele.

Herefter fortsatte forhandlingerne mellem den ærgerrige dansker og de købestærke amerikanere. 

I den afsluttende fase af forhandlingerne fik forsamlingen et sidste besøg af Jack Welch, der snart skulle flyve tilbage over Atlanten.

Det var dog ikke kun GE-topchefen, der entrerede lokalet. 

Efter ham fulgte en kvinde, der hurtigt fik øje på Henrik Isaksen midt i mængden af de jakkesætsklædte mænd.

”Skal du nu være mig utro igen?”

Af CVR-registeret fremgår det, at Henrik Isaksen for nylig har startet selskabet ”Rejsepunkt”. 

Tiden er dog ikke til at fortælle mere om projektet endnu, siger han.

Men energien, Henrik Isaksen lægger i projektet er helt tilsvarende den, han har, hver gang han går i gang med noget nyt.

Det er også det, han fremhæver som sin største styrke. 

”Jeg tror i bund og grund ikke, at jeg er en særligt god forretningsmand. Jeg tror bare, jeg har en supergod innovativ attitude, fordi jeg kender biler og mobilitet så godt og kan se nogle trends, som der sker i verden,” siger han.

”Jeg er voldsomt interesseret i at tjene penge, men det har aldrig nogensinde været det, der har drevet det,” tilføjer serieiværksætteren.

"Jeg tror, mange virksomheder herhjemme knækker halsen på, at grundlæggeren tror, at han kan det hele," siger Henrik Isaksen, der har grundlagt flere firmaer end de fleste – men også solgt dem. | Foto: Magnus Møller for Mobilitywatch

På hjemmefronten ved hans kone gennem 34 år godt, hvad klokken har slået, når Henrik Isaksen begynder at snakke om et nyt projekt. 

Her var reaktionen også den samme, som den plejer at være, da han fortalte hende om det nye projekt, han har gang i.

”Min kone sagde: ”Ej, skal du nu til at være mig utro igen”,” smiler han.

”Sådan har det været gennem hele vores ægteskab. Så har en ny case fået fuld opmærksomhed og krævet rigtig meget fokus for mit vedkommende. Det er mange arbejdstimer og meget tid væk fra ens hustrus opmærksomhed. Der har jeg heldigvis en superdejlig kone, for hun ved, at det kun er for en periode.”

Det at kunne hellige sig et projekt og lægge al sin energi i det er imidlertid kun én del af det. 

Der skal mere til for at skabe en succes ifølge Henrik Isaksen. Hans egen opskrift indeholder to ingredienser mere.

Det kommer til at koste en million mere

Kvinden kom fluks hen til den danske herre, hun kunne genkende fra dagen før. 

Derpå fik han et stort kram og en lige så stor taksigelse for hjælpen med kufferten.

Den næste sætning, der kom ud af hendes mund, skulle vise sig bestemt ikke at være ligegyldig.

Jack, it’s so good to see you have those nice people in your organisation. All the best, thank you very much,” sagde hun henvendt til sin mand – direktøren for det hele, Jack Welch.

Det tjente samtidig som afslutningsreplikken, inden hun efterlod en samling perplekse jakkesæt tilbage i lokalet.

Skulle der før have været nogen tvivl om, at Henrik Isaksen var ved at lykkedes med at sælge sit selskab til den store amerikanske koncern, var der det hermed ikke længere. 

Direktørens kone havde talt, måtte Jack Welch erkende.

Yeah, guys. That’s probably gonna cost us another million. Make that deal happen,” sagde han og forlod lokalet igen.

Henrik Isaksen havde svært ved at tro sit eget held.

”Den dag flaskede det hele sig,” husker han.

Tre elementer

Udover at besidde en stor mængde energi til at få tingene gjort skal man ifølge Henrik Isaksen også have to andre kvaliteter for at få succes.

”Der er kun tre ting. Du skal ikke koncentrere dig om noget andet,” siger han.

Energi, intelligens og held.

”Hvis du ikke kan få de tre ting til at spille sammen, og hvis du ikke har det, så får du aldrig succes,” fortsætter Isaksen.

Han mener ikke, at hans egen intelligens er ”særligt stor”, men det kan det høje energiniveau kompensere for. 

Held er en mere arbitrær størrelse, men øver og dygtiggør man sig, så bliver man også heldigere, er hans filosofi. Som når man hjælper en tilfældig kvinde med hendes kuffert.

Filosofien er fundamentet i den måde, Henrik Isaksen skaber og driver sine forretninger på.

Sådan vil det også være det med den næste case, forelskelse. Og den næste.

”Jeg dør stående. Hvornår det bliver, ved jeg ikke, men jeg tror, jeg vil arbejde, indtil den dag, hvor det stopper,” siger Henrik Isaksen.

I en ikke alt for fjern fremtid forventer Henrik Isaksen at fortælle nærmere om detaljerne for sit kommende projekt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også