MobilityWatch

Corona har forsinket grøn omstilling hos landets største taxaselskab

Dantaxi vil være emissionsfri i 2025, og havde det ikke været for coronakrisen, ville selskabet være tættere på det mål. Det siger topchef Carsten Aastrup, der ikke er bleg for at skulle sige farvel til vognmænd, der ikke vil omstille sig.

Foto: Jens Dresling

På de seneste to år er landets største taxaselskab, Dantaxi, gået fra nul til, at omkring 10 pct. af selskabets små 2000 taxaer kører på el eller brint.

Inden 2025 er det ambitionen, at alle taxaerne skal være grønne. Det kommer for alvor til at gå hurtigt fra nu af, og havde det ikke været for indtoget af corona, havde selskabet været endnu tættere på.

Det fortæller topchef Carsten Aastrup i et interview med MobilityWatch.

"For så havde vi været længere fremme, eftersom vognmændene ville have haft råd til at investere i elbiler. Men det har de udskudt og går i stedet efter, at bilen må holde lidt længere," siger han og tilføjer:

"Men når vi får lidt mere normalitet og stabilitet, så begynder de at udskifte bilerne. Det er der ingen tvivl om."

Nye ejere pressede på

Dantaxis grønne ambition blev lagt i slutningen af 2018, da den svenske kapitalfond Triton overtog det danske taxaselskab fra en lang række vognmænd, der tidligere havde ejerskabet.

Kun få dage efter at Triton havde underskrevet aftalen, var der købt 10 Teslaer, fortæller Carsten Aastrup.

"Og det uden at vide, om der var nogen vognmænd, der var med på det. Det skyldtes, at der var en klar ambition om, at vi skulle gribe den grønne dagsorden," siger han.

Siden har selskabet lavet forskellige økonomiske tiltag for at gøre det mere rentabelt for vognmænd at køre i elbiler, som historisk har været markant dyre end deres benzin- og dieseldrevne konkurrenter. F.eks. besluttede Dantaxi, at elbiler ville stå forrest i køen i forbindelse med ture til lufthavnen, som normalt står for omkring 20 pct. af Dantaxis omsætning.

Efterfølgende har selskabet løbende oplevet efterspørgsel efter elbiler, og i det seneste halvandet år har taxakunderne haft mulighed for at vælge at blive hentet af en elbil, hvis de foretrækker det.

Vinder udbud

Carsten Aastrup har oplevet, at der er sket en betydelig holdningsændring i forhold til grøn kørsel på taxaområdet i Danmark.

Han fortæller, at selskabet tidligere lavede grønne regnskaber for selskabets udledning med hjælp fra rådgivningsfirmaer med det formål at vise sine grønne ambitioner. Men interessen for regnskaberne hos kunderne var minimal, og derfor blev det droppet. I stedet handlede alt om pris, hvad enten der var tale om private eller offentlige kunder.

"Men der er der ved at ske noget begge steder, og det er vi meget glade for," siger Carsten Aastrup og nævner, at der f.eks. i offentlige udbud nu lægges vægt på det grønne.

For nylig kunne Dantaxi således også underskrive en såkaldt fællesstatslig rammeaftale med Økonomistyrelsen omkring grøn taxakørsel efter et udbud på området.

Ifølge Carsten Aastrup taler det godt ind i Dantaxis ambition om at være emissionsfri i 2025, og han mener, at det fra nu af kommer til at gå hurtigt, så selskabets flåde på omkring 200 elbiler hurtigt vil blive mangedobbelt.

Der er dog to ting – udover coronakrisens varighed – som bliver afgørende for udviklingen.

Savner ladestandere og billigere biler

Den ene er manglen på ladeinfrastruktur. Her mener Dantaxi-chefen, at der skal skrues markant op for niveauet. Det skal både ske for offentlige penge, men de kommercielle virksomheder skal i den grad også spæde til.

Derfor har Dantaxi også i denne uge indgået en aftale med energiselskabet E.on om at etablere en "hub" til opladning i Københavns Sydvestkvarter, hvor op til 400 taxier kan lade op i døgnet ved i alt ti ladestandere.

"Det handler om at få sparket markedet i gang, og så skal efterspørgslen nok komme af sig selv. Folk er ikke længere i tvivl om, at det er den grønne vej, tingene går," siger han.

Samtidig så han gerne, at der skete noget med prisniveauet på elbilerne.

"De biler, som har en størrelse, så man kan have en ordentlig kuffert med til lufthavnen, og som har tilstrækkelig plads inde i bilen, er stadig for dyre," siger han.

"Men der tror jeg, at der vil ske en masse over det kommende år eller to, hvor producenterne vil smide flere modeller på markedet og i flere prisklasser."

Farvel til sorte biler

På spørgsmålet om, hvorvidt Carsten Aastrup ser en risiko for, at Dantaxi ikke når målet om at være emissionsfri i 2025, svarer han:

"Vi har en ambition om det. Men hvis vi ikke er helt i mål, vil vi være meget langt."

Han tilføjer, at hvis selskabet ikke når ambitionen, vil det ikke være på grund af manglede vilje, men f.eks. som følge af mangel på ladeinfrastruktur.

Det er vognmændene, der har bilerne – hvordan presser I dem over mod elbiler?

"Det gør vi ikke. Det gør kunderne, for det er dem, der efterspørger de grønne løsninger. Jeg tror, at man vil se en gradvis forventning fra erhvervslivet om, at det er sådan, man kører taxa."

Kan du forestille dig en situation, hvor I vil sige nej til vognmænd, der ikke vil omstille sig til elbiler?

"Det kunne jeg sagtens forestille mig."

Taxafirma indgår aftale med energiselskab om stor ladehub til eltaxaer

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede