MobilityWatch

Enhedslisten finder franske flyve-restriktioner "inspirerende"

I Frankrig er parlamentet blevet enig om en række luftfartsrestriktioner, som bl.a. indebærer forbud mod at bygge nye eller udvide eksisterende lufthavne samt en begrænsning på indenrigsflyvninger. Hos Enhedslisten kan man godt se lignende tiltag blive indført i Danmark.

Rasmus Vestergaard (EL) finder franske restriktioner mod luftfarten "inspirerende". | Foto: Jens Dresling

Ingen nye lufthavne, og ingen udvidelser af de eksisterende. Samtidig skal indenrigsflyvninger, der ikke er forbundne med internationale ruter, og som kan erstattes af togture på maks 2,5 timers varighed, droppes.

De tre elementer er en del af den nye klimalov, som et flertal i det franske parlament stemte for tirsdag, men som dog skal godkendes i senatet og retur til endelig godkendelse i parlamentet, inden det bliver endeligt vedtaget.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Luftfartsrestriktionerne er imidlertid noget, som Enhedslisten langt hen ad vejen godt kan se blive indført i Danmark.

"Det er noget, vi skal se ind i, når vi har fået en kollektiv trafik, som er god nok som alternativ," siger Enhedslistens transportordfører, Rasmus Vestergaard, til MobilityWatch og tilføjer:

"Det er inspirerende, det, de har gjort i Frankrig".

Ingen grund til udvidelser

Rasmus Vestergaard mener ikke, at forbud mod visse indenrigsflyvninger er noget, der "ligger først for", men han vil "rigtig gerne" have indført afgifter på flyrejser. Når det gælder indskærpelser på lufthavnsdelen, er han til gengæld på linje med flertallet i det franske parlament.

"Vi skal begrænse flyvningen for klimaets skyld, og jeg kan ikke se nogen grund til, at de danske lufthavne skal udvides," siger han.

Et skridt på vejen mod restriktioner på lufttrafikken er desuden at få styrket andre dele af den offentlige trafik, mener Rasmus Vestergaard, der fremhæver den såkaldte timemodel, der skal sikre, at rejsetiden mellem landets fire største byer højst er en time med tog.

Radikalt nej

Hos Radikale Venstre har man svært ved at se nogen ræson i at indføre samme restriktioner mod luftfarten som i Frankrig.

"Frankrig er et umådeligt meget større land, og de har grundinfrastrukturen, der gør det muligt for togene at konkurrere med flyene," siger partiets transportordfører Rasmus Helveg Petersen.

Han peger på, at det vigtigste element i at få nedbragt flysektorens CO2-aftryk er at udvikle klimavenligt brændstof.

Ryanair genåbner base i Billund Lufthavn med 26 ruter 

EU udsætter kæmpe lovpakke om CO2-udledning 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede