Enhedslisten finder franske flyve-restriktioner "inspirerende"

Ingen nye lufthavne, og ingen udvidelser af de eksisterende. Samtidig skal indenrigsflyvninger, der ikke er forbundne med internationale ruter, og som kan erstattes af togture på maks 2,5 timers varighed, droppes.
De tre elementer er en del af den nye klimalov, som et flertal i det franske parlament stemte for tirsdag, men som dog skal godkendes i senatet og retur til endelig godkendelse i parlamentet, inden det bliver endeligt vedtaget.
Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her
Luftfartsrestriktionerne er imidlertid noget, som Enhedslisten langt hen ad vejen godt kan se blive indført i Danmark.
"Det er noget, vi skal se ind i, når vi har fået en kollektiv trafik, som er god nok som alternativ," siger Enhedslistens transportordfører, Rasmus Vestergaard, til MobilityWatch og tilføjer:
"Det er inspirerende, det, de har gjort i Frankrig".
Ingen grund til udvidelser
Rasmus Vestergaard mener ikke, at forbud mod visse indenrigsflyvninger er noget, der "ligger først for", men han vil "rigtig gerne" have indført afgifter på flyrejser. Når det gælder indskærpelser på lufthavnsdelen, er han til gengæld på linje med flertallet i det franske parlament.
"Vi skal begrænse flyvningen for klimaets skyld, og jeg kan ikke se nogen grund til, at de danske lufthavne skal udvides," siger han.
Et skridt på vejen mod restriktioner på lufttrafikken er desuden at få styrket andre dele af den offentlige trafik, mener Rasmus Vestergaard, der fremhæver den såkaldte timemodel, der skal sikre, at rejsetiden mellem landets fire største byer højst er en time med tog.
Radikalt nej
Hos Radikale Venstre har man svært ved at se nogen ræson i at indføre samme restriktioner mod luftfarten som i Frankrig.
"Frankrig er et umådeligt meget større land, og de har grundinfrastrukturen, der gør det muligt for togene at konkurrere med flyene," siger partiets transportordfører Rasmus Helveg Petersen.
Han peger på, at det vigtigste element i at få nedbragt flysektorens CO2-aftryk er at udvikle klimavenligt brændstof.
Relaterede artikler:
EU udsætter kæmpe lovpakke om CO2-udledning
For abonnenter