MobilityWatch

Uber faldt - trods fortsat løfte om plus til slut på året

Det behager ikke investorerne, at øgede omkostninger til rekruttering af chauffører vil veje ned på Ubers resultat i andet kvartal.

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Verdens største samkørselstjeneste, Uber, faldt med 4,8 pct. i onsdagens amerikanske eftermarked. Selv om første kvartal faktisk var bedre, og selv om koncernen gentog sit løfte om at levere en positiv drift fra udgangen af 2021.

Uber ser dog øgede omkostninger til rekruttering af chauffører, hvilket vil veje ned på resultatet i andet kvartal, og det behager ikke investorerne. Uber bruger nemlig aggressivt bonus og andre tiltag for at lokke chaufførerne tilbage, og det vil skære i selskabets gængse kommission på 20 pct. per tur.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Samkørselskæmpen så ellers sine bruttoindtægter vokse med 24 pct. ende på 19,54 mia. dollar mod ventede 18,07 mia. dollar, ifølge Bloomberg News. Her var det især udbringningsforretningen under Uber Eats, som glimrede med indtægter på 12,46 mia. dollar, en fremgang på 166 pct., mod ventede 11,09 mia. dollar. Den oprindelige forretning, passagerkørslen, havde bruttoindtægter på 6,77 mia. dollar mod ventede 6,74 mia. dollar, og det var et fald på 38 pct. på årsbasis.

Koncernens justerede resultat per aktie endte på negative 0,55 cent, mens analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med et minus på 0,37 cent. Omsætningen kom samtidig ind i 3,50 mia. dollar mod ventede 3,26 mia. dollar.

Uber justerer dog den omsætning ned med 600 mio. dollar, som koncernen skylder sine britiske chauffører, efter den britiske højesteret omklassificerede britiske chauffører til ansatte frem for selvstændige underleverandører.

Det justerede nettoresultat blev på et underskud på 1,03 mia. dollar mod et bud på Wall Street på minus 0,65 mia. dollar. Driftsresultatet, målt på justeret ebitda, landede samtidig på negative 359 mio. dollar. Her var ventet et minus på 450 mio. dollar.

Uber og Arrival vil samarbejde om udvikling af eltaxaer 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede