MobilityWatch

DFDS ser en forværret situation for passagerforretning

Passagererne vender langsommere tilbage end først antaget. Derfor ser DFDS en forværret situation for passagerforretningen i andet kvartal.

Foto: Pascal Rossignol/Reuters/Ritzau Scanpix

DFDS' passagerforretning er fortsat under pres fra corona, og topchef Torben Carlsen ser nu et forværret billede i andet kvartal, hvor passagerne vender langsommere tilbage end først antaget.

"Vi bliver et par måneder forsinket, i forhold til hvordan vi troede, at situationen var i starten af året. Det gælder både Oslo-København, Den Engelske Kanal og Amsterdam-Newcastle," siger han.

Torben Carlsen fremhæver, at England begynder at være godt med på vaccinefronten og er i gang med at genåbne samfundet. Men omvendt åbner englænderne kun for lande, der har styr på covid-19, lyder det. Her nævner han, at både Frankrig og Holland er en smule bagud, hvilket er nøglemarkeder for DFDS.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

"Vi har stadig et passagerproblem, hvor covid-19 betyder, at der stort set ikke er nogen passagerer. Måske med undtagelse af vores baltiske netværk, hvor mange af vores passagerer er chauffører, der skal replaceres, eller arbejdere, der har lov til at rejse mellem Tyskland og de baltiske lande," siger Torben Carlsen.

En stor del af indtjeningen i selskabets passagerforretning - som særligt er drevet af turisme - hentes i tredje kvartal fra juli til september. Det er fortsat forventningen, at der vil komme bedre gang i forretningen på det tidspunkt, men der vil være en spillover-effekt fra andet til tredje kvartal, mener topchefen.

"Vi tror stadig, at folk får lov til at sejle i tredje kvartal. Det er klart, at vi kan se Norge er meget skrappe med sine restriktioner. Det er vigtigt, at Norge åbner sine grænser på et tidspunkt af hensyn til Oslo-København. Og så tror vi også, at englænderne får lov til at rejse til Frankrig, når vi kommer hen i juli," siger Torben Carlsen.

DFDS kommer bedre ud af første kvartal end ventet 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede