DSB's milliardkontrakt på nye eltog udskydes efter klage over udbud

DSB må udskyde underskrivelsen af en milliardstor kontrakt med franske Alstom om eltog, som ifølge MobilityWatchs oplysninger ellers skulle være foretaget i dag.
Det skyldes en klage mod det udbud, der ligger bag kontrakten.
Det fremgår af en meddelelse på DSB's hjemmeside.
Det er togproducenten Stadler, som har besluttet sig for at klage. Det sker ifølge DSB med henvisning til, at selskabet grundlæggende ikke mener, at Alstoms bud er konditionsmæssigt, det vil sige at buddet opfylder alle DSB’s krav.
”Det er ikke ualmindeligt, at den tabende part i et udbud af denne størrelse klager over afgørelsen. Vi er for eksempel opmærksomme på to aktuelle tilfælde i Østrig og Schweiz, hvor Alstom har indgivet en klage over tildelinger til Stadler. Jeg vil gerne understrege, at DSB i vurderingen af buddene har valgt det tilbud, som ved den tilbudte løsning levede op til de tekniske krav og som samtidig var det mest attraktive set fra en økonomisk synsvinkel. Med andre ord er det det tilbud, hvor DSB fik mest kvalitet for pengene,” udtaler Jürgen Müller, direktør for Strategi og Togmateriel i DSB.
Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her
Han tilføjer, at DSB ikke kunne have tildelt ordren anderledes på baggrund af udbuddet.
"Vi har kørt en professionel og transparent udbudsproces, og det er også den feedback, vi har fået fra markedet. Jeg håber derfor, at vi hurtigst muligt kan få afgjort sagen, så vi kan komme videre med indkøbet,” lyder det fra Jürgen Müller.
Stadlers klage skal behandles i Klagenævnet for udbud.
DSB skriver, at man forventer, at nævnet senest om 30 dage vil beslutte, om klagen skal have opsættende virkning på indkøbet af Fremtidens tog.
Kontrakten med Alstom lød på et køb af minimum 100 eltogsæt med mulighed for køb af yderligere togsæt. Det er forventningen fra DSB's side, at der bliver tale om i alt 150 togsæt.
Aftalen gælder både selve togsættene og vedligeholdelse af dem og løber op i "mere end 20 milliarder kroner," har DSB tidligere oplyst.
De nye eldrevne tog skulle ifølge aftalen oprindeligt være sat i drift fra slutningen af 2024.
Stadler bekræfter i en mail til MobilityWatch, at selskabet har klaget over, at Alstom har vundet udbuddet. Grundet den verserende sag har den schweiziske togproducent ikke ønsket at kommentere klagen yderligere.