MobilityWatch

Franske luftfartsselskaber skal i retten efter flystyrt i 2009

Air France og Airbus kan retsforfølges efter et flystyrt, der kostede 228 mennesker livet. Det siger domstol.

Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix

To franske luftgiganter, flyproducenten Airbus og luftfartsselskabet Air France, skal en tur i retten i forbindelse med et dødeligt flystyrt i 2009.

Det har en domstol i Frankrigs hovedstad, Paris, onsdag afgjort.

Selskaberne er anklaget for uagtsomt manddrab.

Samtlige 228 personer om bord på et Air France-fly mistede livet, da det 1. juni 2009 styrtede ned i Atlanterhavet. 216 var passagerer, mens 12 var besætningsmedlemmer. Flyet var på vej fra Rio de Janeiro i Brasilien til Paris.

Det er det flystyrt i Air Frances historie, der har kostet flest mennesker livet.

Det tog omkring to år at lokalisere vraget. Det lykkedes omsider, da fjernstyrede ubåde fandt det i havet på 3900 meters dybde.

Undersøgelser har konkluderet, at flystyrtet var forårsaget af fejl hos piloterne. De blev angiveligt forvirrede over en defekt i flyets fartmåling.

Ifølge anklagerne er Air France indirekte skyld i flystyrtet ved ikke at have uddannet sine piloter ordentligt i at håndtere fejl i flyenes pitotrør. Pitotrør bruges af piloter til at måle et flys hastighed.

Onsdagens beslutning om en retssag har været ventet med spænding blandt de pårørende, der mistede familiemedlemmer i 2009.

- Vi er ikke ud efter hævn. Vi ønsker blot retfærdighed for familier og ofre, siger Daniele Lamy, der er formand for ofrenes familiers sammenslutning.

- En grad af straffrihed kan måske føre til endnu en katastrofe, siger hun.

Frankrig og flere andre lande har siden flystyrtet i 2009 øget fokus på at træne piloter til at håndtere uforudsete situationer.

Luftfartsaktier rammer højere niveau end inden coronakrisen 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede