MobilityWatch

Franske luftfartsselskaber skal i retten efter flystyrt i 2009

Air France og Airbus kan retsforfølges efter et flystyrt, der kostede 228 mennesker livet. Det siger domstol.

Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix

To franske luftgiganter, flyproducenten Airbus og luftfartsselskabet Air France, skal en tur i retten i forbindelse med et dødeligt flystyrt i 2009.

Det har en domstol i Frankrigs hovedstad, Paris, onsdag afgjort.

Selskaberne er anklaget for uagtsomt manddrab.

Samtlige 228 personer om bord på et Air France-fly mistede livet, da det 1. juni 2009 styrtede ned i Atlanterhavet. 216 var passagerer, mens 12 var besætningsmedlemmer. Flyet var på vej fra Rio de Janeiro i Brasilien til Paris.

Det er det flystyrt i Air Frances historie, der har kostet flest mennesker livet.

Det tog omkring to år at lokalisere vraget. Det lykkedes omsider, da fjernstyrede ubåde fandt det i havet på 3900 meters dybde.

Undersøgelser har konkluderet, at flystyrtet var forårsaget af fejl hos piloterne. De blev angiveligt forvirrede over en defekt i flyets fartmåling.

Ifølge anklagerne er Air France indirekte skyld i flystyrtet ved ikke at have uddannet sine piloter ordentligt i at håndtere fejl i flyenes pitotrør. Pitotrør bruges af piloter til at måle et flys hastighed.

Onsdagens beslutning om en retssag har været ventet med spænding blandt de pårørende, der mistede familiemedlemmer i 2009.

- Vi er ikke ud efter hævn. Vi ønsker blot retfærdighed for familier og ofre, siger Daniele Lamy, der er formand for ofrenes familiers sammenslutning.

- En grad af straffrihed kan måske føre til endnu en katastrofe, siger hun.

Frankrig og flere andre lande har siden flystyrtet i 2009 øget fokus på at træne piloter til at håndtere uforudsete situationer.

Luftfartsaktier rammer højere niveau end inden coronakrisen 

Mere fra MobilityWatch

Debat: Ro om afgifterne er afgørende for grøn omstilling

Den grønne omstilling af transportsektoren går nu hurtigere, end de fleste havde forestillet sig. Politikernes opgave i den kommende valgperiode er derfor at sikre fortsat ro om afgifterne, skriver direktør i Autobranchen Danmark i MobilityWatchs debatserie op til valget.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs