MobilityWatch

Kæmpe bilkoncern opsiger samtlige danske forhandlere

Stellantis er gået i gang med en omstrukturering af hele det europæiske forhandlernetværk. Det medfører i første omgang, at samtlige forhandlere af koncernens mærker i Europa bliver opsagt.

Foto: Massimo Pinca/Reuters/Ritzau Scanpix

Den internationale bilkoncern Stellantis, der opstod i januar 2021 ved fusionen mellem franske PSA og italiensk-amerikanske Fiat Chrysler, har meldt ud, at alle forhandlere af koncernens bilmærker bliver opsagt.

Det sker som led i en større restrukturering af den europæiske del af koncernen, skriver Reuters.

Det kommer også til at omfatte alle danske forhandlere af bilkoncernens mærker, som bl.a. omfatter Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Opel, Citroën, Peugeot og Jeep.

Klassisk relation er under forandring

Direktør i bilforhandlernes brancheorganisation Bilbranchen DI, Thomas Møller Sørensen, fortæller til Motor-magasinet, at opsigelsen fra Stellantis ikke kommer som et chok, da den kommer i kølvandet på en fusion, hvor koncernen, der er verdens fjerdestørste bilproducent, nu skal finde den bedste distributionsmodel.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Samtidig konstaterer han dog over for Motor-magasinet, at det traditionelle samarbejde mellem forhandlere og importører er under opbrud.

"Den klassiske relation mellem forhandlere og importører er under forandring i denne tid. For at sikre adgang til bilers data og muligheden for dermed at kunne udvikle nye services til bilejerne, ønsker bilproducenterne at komme tættere på kunderne ved at sælge direkte til dem," siger Thomas Møller Sørensen til mediet.

Opsigelsen kommer til at træde i kraft fra 2023 efter et toårigt opsigelsesvarsel.

Efter stor bilkoncern har opsagt alle danske forhandlere: "Den første af de helt store forandringer" 

Interdans "Bilabonnement" lander for andet år i træk et overskud

Bilkoncern leverer bedste regnskab nogensinde 

Mere fra MobilityWatch

DB Cargo lægger ny stor togordre

DB Cargo, der er ejet af Deutsche Bahn, har lagt en større ordre på ny tog som en del af sit langsigtede mål om at erstatte sine 900 dieseldrevne tog.

Læs også

Relaterede