Trods en branche i opbrud: Flere af landets største bilforhandlere forbedrede forretningen i 2020

Mens omsætningen i 2020 stod stille eller gik baglæns hos flertallet af de største danske bilforhandlere, så formåede flere at vride en markant højere indtjening ud af forretningen. Det viser en regnskabssammenligning fra MobilityWatch.
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
AF JAKOB SKOVLUND, RESEARCH AF JENS RUSKOV

Selv om udviklingen i omsætnngen ikke var prangende i 2020, var der alligevel god fremdrift i indtjeningen hos flere af de største danske bilforhandlere.

Det viser en regnskabssammenligning, som MobilityWatch har foretaget blandt syv af de ti største danske bilforhandlere, der har aflagt regnskab for 2020.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

I toppen af listen finder man Ejner Hessel Holding med hovedkontor i midtjyske Brande. Ejner Hessel, der er opkaldt efter stifteren, forhandler bl.a. Mercedes-Benz, Ford og Renault, og i 2020 gav den forretning et driftsresultat på 241 mio. kr. mod 179 mio. kr. i 2019.

"I lyset af de betydelige udfordringer i regnskabsåret 2020 afledt af covid-19 pandemien anser ledelsen årets realiserede aktivitets- og indtjeningsniveau for meget tilfredsstillende set i forhold til de oprindelige forventninger for regnskabsåret," skriver ledelsen i beretningen.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Efter Ejner Hessel følger Semler Retail, der er forhandlerbenet hos Danmarks største bilkoncern Semler Gruppen. Semler Retail forhandler bl.a. Porsche, Audi og Volkswagen og præsterede i 2020 et driftsresultat på 178 mio. kr., hvilket er markant højere end driftsresultatet i 2019, som lød på 52 mio. kr.

"Til trods for, at den forventede udvikling til salget af nye person- og varebiler ikke blev indfriet, så fik efterårets øgede efterspørgsel på både nye og brugte biler en større positiv økonomisk effekt. Disse forhold kombineret med en øget produktivitet på eftermarkedet, blandt andet afledt af forårets fyringer, er de primære årsager til den realiserede positive udvikling i årets resultat," skriver selskabet blandt andet i ledelsesberetningen med henvisning til, at bilkoncernen i marts sidste år satte gang i fyringer afledt af coronakrisen.

Autohuset Vestergaard Holding, der forhandler mærker som Volvo, Kia og Mazda, tager den sidste plads i top tre med et driftsresultat i 2020 på 124 mio. kr., hvilket er på niveau med året før.

Alle tre selskaber forventer, at resultatet falder i 2021.

Kigger man på de danske forhandleres omsætning, så er det de samme tre navne, der fører an. Dog ligger Semler Retail på førstepladsen med en toplinje i 2020 på 6,97 mia. kr. Den er dog faldet fra 7,21 mia. kr. i 2019.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Ejner Hessel følger efter med en omsætning på 5,78 mia. kr., som er på niveau med 2019. Igen indtager Autohuset Vestergaard en tredjeplads med en omsætning på 3,79 mia. kr. Her er toplinjen også på niveau med sidste år.

Det er såmænd de samme tre selskaber, som ligger i toppen, når det handler om at vride flest penge ud af omsætningen. I toppen ligger Ejner Hessel, der i 2020 kunne se overskudsgraden lande på 4,2 pct. mod 3,1 pct. året forinden. Overskudsgradden er et udtryk for, hvor stor en procentdel af omsætningen, der står tilbage på driftsresultatet.

På denne liste klatrer Autohuset Vestergaard forbi Semler Retail og lander på andenpladsen med en overskudsgrad ligesom sidste år på 3,3 pct., mens forhandlerbenet hos Danmarks største bilkoncern kunne se 2,6 pct. af toplinjen blive til driftsresultat i 2020. I 2019 lå tallet på 0,7 pct.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Mens indtjeningen altså voksede pænt hos to af de tre største forhandlere, så stagnerede selskabernes toplinje, hvor den procentuelle udvikling fra 2019 hos henholdsvis Semler Retail, Ejner Hessel og Autohuset Vestergaard lød på -3 pct., 0 pct. og 0 pct.

Den manglende vækst på selskabernes toplinje går igen hos de fleste selskaber i sammenligningen. Men to selskaber, Andersen Biler og P. Christensen Holding, har aliigevel formået at hæve toplinjen som de eneste.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

De største danske forhandlere tjener altså stadig gode penge på at sælge biler til danskerne. Men i fremtiden kan bilforhandlerne komme til at stå i en ny og anderledes rolle i bilbranchen. Den klassiske relation mellem bilimportører og bilforhandlere ser nemlig ud til at være under forandring.

Forhandlerne, der i dag normalt køber biler af importører for at sælge dem videre til slutkunden, kan i højere grad ende med et salær for at agere salgsagent for bilproducenterne, hvor mange ønsker at bevæge sig tættere på de kunder, der i sidste ende skal køre i bilerne.

Et eksempel er, at en af verdens største bilkoncerner Stellantis, der er resultatet af en fusion mellem franske PSA og italiensk-amerikanske Fiat Chrysler, i maj meldte ud, at samtlige europæiske forhandlere af koncernens bilmærker vil blive opsagt.

Ved den lejlighed fortalte markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang, til MobilityWatch, at bilforhandlere ikke kommer til at blive overflødige i fremtiden.

"Jeg er fuldstændig overbevist om, at forhandlerne også i fremtiden spiller en vigtig rolle, men der bliver færre af dem. Der er også en fremtid for de danske bilforhandlere, men det bliver en anden fremtid, end de er vant til," sagde han.

Flere transportselskaber havde tocifret vækst på toplinjen i 2020 

Mindre transportselskaber vred mest ud af toplinjen i 2020 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også