Brand i elbiler udfordrer danske brandfolk

Brande i elbiler er sværere at slukke end i andre biler og kan blive et problem på sigt, hvor antallet af elektriske biler ventes at stige markant.
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Det er sværere for brandmænd at slukke brande i elbiler end i andre typer biler, og med udsigt til markant flere elbiler i de kommende på år på de danske veje, kan det blive et problem.

Det skriver Jyllands-Posten.

"Hvis batteriet i en elbil bryder i brand, kan det være utrolig svært at slukke, og det er enormt ressourcekrævende. Samtidig stiller det særlige krav til sikkerheden for brandfolkene, fordi batteriet indeholder forskellige kemiske stoffer. Derfor kan brandfolk ikke være tæt på sådan en brand i ret mange minutter, da forsøg fra udlandet indikerer, at stofferne kan trænge gennem branddragterne," udtaler Rasmus Storgaard, beredskabsdirektør i Beredskab Øst, som er blandt frontløberne i arbejdet med at løse, hvordan brand i elbiler skal håndteres.

Det er ambition, at der skal være op til 1 mio. elbiler i 2030 i Danmark - 1. januar i år var der 61.500 indregistrerede el- og hybridbiler.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også