MobilityWatch

Brand i elbiler udfordrer danske brandfolk

Brande i elbiler er sværere at slukke end i andre biler og kan blive et problem på sigt, hvor antallet af elektriske biler ventes at stige markant.

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Det er sværere for brandmænd at slukke brande i elbiler end i andre typer biler, og med udsigt til markant flere elbiler i de kommende på år på de danske veje, kan det blive et problem.

Det skriver Jyllands-Posten.

"Hvis batteriet i en elbil bryder i brand, kan det være utrolig svært at slukke, og det er enormt ressourcekrævende. Samtidig stiller det særlige krav til sikkerheden for brandfolkene, fordi batteriet indeholder forskellige kemiske stoffer. Derfor kan brandfolk ikke være tæt på sådan en brand i ret mange minutter, da forsøg fra udlandet indikerer, at stofferne kan trænge gennem branddragterne," udtaler Rasmus Storgaard, beredskabsdirektør i Beredskab Øst, som er blandt frontløberne i arbejdet med at løse, hvordan brand i elbiler skal håndteres.

Det er ambition, at der skal være op til 1 mio. elbiler i 2030 i Danmark - 1. januar i år var der 61.500 indregistrerede el- og hybridbiler.

 

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs