En del af Watch Medier

MobilityWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
03.08.2021kl. 09.51

Sydtrafiks medarbejdere har øvet sig på igen at møde ind på kontoret

De ansatte i Sydtrafik har i vid udstrækning arbejdet hjemme under coronakrisen. På det seneste har de øvet sig på igen at skulle sidde ved siden af hinanden efter sommerferien, hvor arbejde fra privaten dog stadig vil fylde mere end før. Det fortæller direktør Lars Berg i en ny serie på MobilityWatch om, hvordan krisen har påvirket arbejdsformerne hos danske virksomheder inden for transport, logistik og infrastruktur.
Lars Berg, adm. direktør Sydtrafik | Foto: Sydtrafik/PR
af THOMAS BO CHRISTENSEN

Der har været småt med mennesker på gangene hos Sydtrafik, siden coronakrisen gjorde sit indtog i Danmark sidste forår.

Som en offentligt ejet virksomhed har det sydjyske trafikselskab fulgt retningslinjerne for kommunale og statslige ansatte, hvilket har betydet, at hovedparten af de godt 95 medarbejdere, som alle er administrativt personale, har arbejdet hjemmefra en stor del af tiden.

Det er på mange måder gået fint, men hvis det ikke stod klart i forvejen, gør det det i hvert fald nu: Medarbejderne kan godt lide at arbejde side-om-side og har savnet den fysiske kontakt med hinanden under hjemmearbejdet.

Det fortæller Lars Berg, adm. direktør Sydtrafik, i forbindelse med en ny serie på MobilityWatch om, hvordan krisen har påvirket arbejdsformerne hos danske virksomheder inden for transport, logistik og infrastruktur.

"De ansatte får lavet det, de skal, når de arbejder hjemme, og effektiviteten er høj. Men der er heller ikke nogen tvivl om, at de savner det sociale element i det at have et arbejde. Så kan man gøre mange ting på Teams osv., men det er bare ikke det samme som at mødes fysisk og smalltalke over middagsbordet," siger Lars Berg.

Nye arbejdsformer under og efter krisen

I en artikelserie sætter MobilityWatch fokus på, hvordan coronakrisen har påvirket arbejdsformerne hos en række danske virksomheder inden for transport, logistik og infrastruktur.

Hvad gjorde virksomhederne, da coronakrisen ramte, og hvilke erfaringer kan de tage med videre til hverdagen efter corona?

Derfor tog Sydtrafik i foråret også en beslutning om at åbne lidt hurtigere op for adgang til kontorerne, end der var lagt op til i de offentlige retningslinjer.

"Det var for simpelthen at sikre medarbejdernes trivsel rent psykisk, da der var ved at være lidt metaltræthed ved at sidde hjemme," siger han.

Skal lære at gå på arbejde igen

Ikke alle af Sydtrafiks medarbejdere har været sendt hjem under krisen. Det gælder de ca. 30 pct., der arbejder i selskabets kundecenter, og som ifølge direktøren har været nødt til at møde fysisk ind for at benytte telefonsystemerne.

Ifølge direktøren har disse medarbejdere haft det fint med at skulle møde op på kontoret, men har også været påvirket af, at resten af huset var tomt.

"De har haft hinanden, men de har savnet den kollegiale sparring med resten af huset," siger Lars Berg.

Resten af de ansatte fik i begyndelsen af krisen deres computerudstyr med hjem og har i udstrakt grad arbejdet hjemmefra det meste af krisen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Op til sommerferien har der været mulighed for, at disse ansatte kan komme ind på kontoret 50 pct. af tiden – altså to-tre dage om ugen – frem til starten af august, hvor der igen er fuldt fremmøde.

Lars Berg fortæller, at ledelsen i juni opfordrede "kraftigt til", at de ansatte benyttede sig af muligheden for at komme ind på kontoret flere dage om ugen for at være forberedt til den mere almindelige dagligdag i august:

"Det handler om at "lære at komme på arbejde" igen. Altså vænne sig til skulle op og i bad, have morgenmad og ud af huset," siger han og fortæller, at det har handlet om at skabe en mere blød overgang.

Ifølge Lars Berg tog medarbejderne godt imod opfordringen.

"Det er positivt. For vi var nervøse for, at det vil være en stressfaktor, hvis man stadig sad hjemme frem til august og så fra den ene dag til den anden skulle møde ind i en hel uge," siger han.

Sydtrafik-chefen fortæller desuden, at selskabet har planer om medarbejderdag i august, hvor der efterfølgende er fest om aftenen, og som skal fungere som en "ryste-sammen-dag."

Vil fastholde særlig kultur

Selv om kollegerne har savnet hinanden under krisen, kommer hjemmearbejdet ifølge Lars Berg dog til at fylde mere fremover end før krisen.

"Folk har fundet ud af, at hvis de skal gennemgå noget meget kompliceret og har brug for fred og ro, så er det okay at sidde hjemme og gøre det. Derfor har vi aftalt, at ledere og medarbejdere på ad hoc basis kan aftale hjemmearbejde."

Hovedparten af medarbejderne har ifølge direktøren tilkendegivet, at en enkelt hjemmearbejdsdag om ugen vil være fint, mens et mindretal gerne så to-tre dages hjemmearbejde.

At hjemmearbejdet ikke slippes helt løst, skyldes ifølge Lars Berg, at man gerne vil holde fast i den hidtidige kultur, hvor medarbejderne går mellem de fire etager i hovedkvarteret i Vejen og drøfter forskellige emner på kryds og tværs.

"Det vil vi gerne fastholde, og derfor lægger vi ikke op til faste hjemmearbejdsdage, for vi er bange for at tabe den kultur, hvis man gentagende gange møder ind til kontorer, der er tomme, når man går rundt i huset," siger han.

Udover mere hjemmearbejde fortæller Lars Berg, at Sydtrafik under krisen også har fået øjnene op for brugen af digitale værktøjer, som kan erstatte fysiske møder eksternt. Derfor forventer, at sekskabet fremover i højere grad at komme til at tage møder med eksterne partnere over f.eks. Teams.

Familieejet busselskab tæt på at køre fordoblet resultat i hus 

Nobina indgår aftale med Sydtrafik til værdi af en halv mia. kr. 

Relaterede artikler:

  • Foto: Tobias Nicolai/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Familieejet busselskab tæt på at køre fordoblet resultat i hus

    For abonnenter

  • Foto: PR Sydtrafik

    Nobina indgår aftale med Sydtrafik til værdi af en halv mia. kr.

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

For abonnenter

Flere aktører vil have nationalt videncenter på finansloven efter mistet finansieringaftale. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Infrastruktur

Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

For abonnenter

Læs også

Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV
Fragt og logistik

DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører

Markedsudviklingen har fået DSV til at køre med kortere kontrakter med rederierne.

For abonnenter

Trods medhold i cabotageafgørelse hos EU-Kommissionen må H.P. Therkelsen stadig betale millionbøde. | Foto: H. P. Therkelsen / Pr
Fragt og logistik

EU-Kommissionen modsiger Danmark i principiel sag om cabotagekørsel

Dansk transportselskab har fået medhold i sag hos EU-Kommissionen, der modsat Danmark ikke mener, at ture med tomme returpaller tæller med i cabotageregnskab. Selskabet skal dog stadig betale millionbøde.

For abonnenter

Foto: Nano Calvo/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023

Den danskstiftede bookingplatform til privatfly Goollie har efter et halvt år endnu ikke haft nogen kunder. Flere initiativer i løbet af 2023 skal dog give selskabet luft under vingerne, fortæller direktør.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
  • Fransk samarbejde vil lette adgangen til brint på europæiske veje – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling – 3. feb.
  • DI: Lavere priser og enklere billetsystemer skal få flere over i bus og tog – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Scrum Master with a practical approach

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge