Sydtrafiks medarbejdere har øvet sig på igen at møde ind på kontoret

De ansatte i Sydtrafik har i vid udstrækning arbejdet hjemme under coronakrisen. På det seneste har de øvet sig på igen at skulle sidde ved siden af hinanden efter sommerferien, hvor arbejde fra privaten dog stadig vil fylde mere end før. Det fortæller direktør Lars Berg i en ny serie på MobilityWatch om, hvordan krisen har påvirket arbejdsformerne hos danske virksomheder inden for transport, logistik og infrastruktur.
Lars Berg, adm. direktør Sydtrafik | Foto: Sydtrafik/PR
Lars Berg, adm. direktør Sydtrafik | Foto: Sydtrafik/PR

Der har været småt med mennesker på gangene hos Sydtrafik, siden coronakrisen gjorde sit indtog i Danmark sidste forår.

Som en offentligt ejet virksomhed har det sydjyske trafikselskab fulgt retningslinjerne for kommunale og statslige ansatte, hvilket har betydet, at hovedparten af de godt 95 medarbejdere, som alle er administrativt personale, har arbejdet hjemmefra en stor del af tiden.

Det er på mange måder gået fint, men hvis det ikke stod klart i forvejen, gør det det i hvert fald nu: Medarbejderne kan godt lide at arbejde side-om-side og har savnet den fysiske kontakt med hinanden under hjemmearbejdet.

Det fortæller Lars Berg, adm. direktør Sydtrafik, i forbindelse med en ny serie på MobilityWatch om, hvordan krisen har påvirket arbejdsformerne hos danske virksomheder inden for transport, logistik og infrastruktur.

"De ansatte får lavet det, de skal, når de arbejder hjemme, og effektiviteten er høj. Men der er heller ikke nogen tvivl om, at de savner det sociale element i det at have et arbejde. Så kan man gøre mange ting på Teams osv., men det er bare ikke det samme som at mødes fysisk og smalltalke over middagsbordet," siger Lars Berg.

Derfor tog Sydtrafik i foråret også en beslutning om at åbne lidt hurtigere op for adgang til kontorerne, end der var lagt op til i de offentlige retningslinjer.

"Det var for simpelthen at sikre medarbejdernes trivsel rent psykisk, da der var ved at være lidt metaltræthed ved at sidde hjemme," siger han.

Skal lære at gå på arbejde igen

Ikke alle af Sydtrafiks medarbejdere har været sendt hjem under krisen. Det gælder de ca. 30 pct., der arbejder i selskabets kundecenter, og som ifølge direktøren har været nødt til at møde fysisk ind for at benytte telefonsystemerne.

Ifølge direktøren har disse medarbejdere haft det fint med at skulle møde op på kontoret, men har også været påvirket af, at resten af huset var tomt.

"De har haft hinanden, men de har savnet den kollegiale sparring med resten af huset," siger Lars Berg.

Resten af de ansatte fik i begyndelsen af krisen deres computerudstyr med hjem og har i udstrakt grad arbejdet hjemmefra det meste af krisen.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Op til sommerferien har der været mulighed for, at disse ansatte kan komme ind på kontoret 50 pct. af tiden – altså to-tre dage om ugen – frem til starten af august, hvor der igen er fuldt fremmøde.

Lars Berg fortæller, at ledelsen i juni opfordrede "kraftigt til", at de ansatte benyttede sig af muligheden for at komme ind på kontoret flere dage om ugen for at være forberedt til den mere almindelige dagligdag i august:

"Det handler om at "lære at komme på arbejde" igen. Altså vænne sig til skulle op og i bad, have morgenmad og ud af huset," siger han og fortæller, at det har handlet om at skabe en mere blød overgang.

Ifølge Lars Berg tog medarbejderne godt imod opfordringen.

"Det er positivt. For vi var nervøse for, at det vil være en stressfaktor, hvis man stadig sad hjemme frem til august og så fra den ene dag til den anden skulle møde ind i en hel uge," siger han.

Sydtrafik-chefen fortæller desuden, at selskabet har planer om medarbejderdag i august, hvor der efterfølgende er fest om aftenen, og som skal fungere som en "ryste-sammen-dag."

Vil fastholde særlig kultur

Selv om kollegerne har savnet hinanden under krisen, kommer hjemmearbejdet ifølge Lars Berg dog til at fylde mere fremover end før krisen.

"Folk har fundet ud af, at hvis de skal gennemgå noget meget kompliceret og har brug for fred og ro, så er det okay at sidde hjemme og gøre det. Derfor har vi aftalt, at ledere og medarbejdere på ad hoc basis kan aftale hjemmearbejde."

Hovedparten af medarbejderne har ifølge direktøren tilkendegivet, at en enkelt hjemmearbejdsdag om ugen vil være fint, mens et mindretal gerne så to-tre dages hjemmearbejde.

At hjemmearbejdet ikke slippes helt løst, skyldes ifølge Lars Berg, at man gerne vil holde fast i den hidtidige kultur, hvor medarbejderne går mellem de fire etager i hovedkvarteret i Vejen og drøfter forskellige emner på kryds og tværs.

"Det vil vi gerne fastholde, og derfor lægger vi ikke op til faste hjemmearbejdsdage, for vi er bange for at tabe den kultur, hvis man gentagende gange møder ind til kontorer, der er tomme, når man går rundt i huset," siger han.

Udover mere hjemmearbejde fortæller Lars Berg, at Sydtrafik under krisen også har fået øjnene op for brugen af digitale værktøjer, som kan erstatte fysiske møder eksternt. Derfor forventer, at sekskabet fremover i højere grad at komme til at tage møder med eksterne partnere over f.eks. Teams.

Familieejet busselskab tæt på at køre fordoblet resultat i hus 

Nobina indgår aftale med Sydtrafik til værdi af en halv mia. kr. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også