MobilityWatch

Delebiler og delecykler kritiserer Rejseplanen for bevidst at nedprioritere private løsninger

Greenmobility, Share Now og Donkey Republic, som står bag delebiler og delecykler i Danmark, kritiserer Rejseplanen for at fremme bus og tog i søgeresultaterne på bekostning af de private mobilitetsløsninger. "Man tænker ikke i det bedste setup for brugerne," lyder det fra direktør.

Foto: Louise Herrche Serup/Ritzau Scanpix

Hvis man i dag skal bevæge sig fra en destination til en anden uden at benytte egen bil eller cykel, så er der en stor sandsynlighed for, at man finder sin rejse via platformen Rejseplanen.

Rejseplanen har eksisteret siden 2003 og viser transportløsninger via f.eks. bus og tog. Ifølge Rejseplanen selv er det 90 pct. af den danske befolkning, der kender Rejseplanen, og platformen bruges dagligt til at søge over 1 mio. rejser frem til kunderne.

Siden 2018 har det ud over tog, bus og metro også været muligt at benytte Rejseplanen til at finde en rejse til sin ønskede destination via privat persontransport så som indenrigsfly, delebiler, delecykler, m.m. Det startede som en to-årig forsøgsperiode, men siden 2020 er de øvrige mobilitetsformer blevet integreret i den almindelige udgave af Rejseplanen.

Men ifølge flere af de private selskaber, som er inkluderet i Rejseplanen i dag, er det ikke nødvendigvis en positiv ting for dem at være en del af Rejseplanen.

Der er tale om delebilsselskaberne Share Now og Greenmobility og delecykelselskabet Donkey Republic, som nu retter kritik af Rejseplanen for at favorisere løsningerne med offentlig transport og dermed nedprioritere de private deleløsninger.

”Man tænker ikke i et ’setup’ omkring mobilitetsløsninger, som er bedst for brugerne. Det, synes jeg, er en skam, da sådan en løsning vil komme os alle til gavn,” lyder det fra Morten Jakobsen, der er direktør for delebilsselskabet Share Now, som er ejet af Arriva, til MobilityWatch.

Søgeresultater tilgodeser offentlig transport

For at være en del af Rejseplanen skal virksomhederne betale et beløb, for at undgå indirekte offentlig støtte af private virksomheder. Virksomhederne vil ikke gå i dybden med beløbets størrelse, men fortæller, at det udregnes efter virksomhedernes økonomiske størrelse.

Kritikken fra de private deleløsninger går på, at Rejseplanens søgninger fremmer den kollektive transport i sådan en grad, at selskaberne praktisk talt ikke får særlig mange kunder ud af samarbejdet.

For at finde deleløsningerne som søgeresultater i Rejseplanen kræver det først, at man scroller helt ned i bunden og vælger ”Søg” i kassen ”Du kan også rejse med…”. Herefter vil søgeresultater, som inkluderer deleløsninger, blive vist for brugeren.

Vi anser os selv som et supplement til kollektiv trafik, og sammen kan vi bidrage til, at rejsen bliver nemmest mulig for brugeren, og at behovet for private biler bliver mindre. Så jeg forstår ikke, hvad det er, man er så nervøs for.

Morten Jakobsen, direktør for Share Now

Derfor er det meget besværligt for delebiler og delecykler at blive vist i søgeresultaterne, fortæller Erdam Ovacik, som er direktør for delecykelfirmaet Donkey Republic, som i dag findes i over 60 europæiske byer.

"Den behandling, vi har fået fra Rejseplanen indtil nu, er, at de gerne vil arbejde sammen med os, fordi det er god marketing. Men så tog det lang tid at få os på platformen og nu, hvor vi endelig er på platformen, så kræver det flere steps fra brugeren bare at få Donkey Republics cykler frem i søgeresultaterne. Som et resultat af det, fik vi kun en håndfuld bookinger fra rejseplanen bare i den sidste måned," siger Erdam Ovacik.

I København er det slet ikke muligt at se deleløsningerne selvstændigt. Her vil delebilsselskaberne derfor altid blive vist sammen med et offentligt transportmiddel. I praksis betyder det, at det i resultaterne nærmest altid vil se langsommere ud at benytte f.eks. en delebil frem for at vælge en løsning, der kun inkluderer offentlig transport.

Det er til stor ærgrelse for direktøren for det børsnoterede delebilsselskab Greenmobility, Thomas Heltborg Juul.

”Vi ærgrer os stadig over, at man ikke har valgt at lave den løsning, der er bedst for forbrugeren, hvor at alle transportformer, som indgår, fremtræder på lige vilkår. Jeg ærgrer mig stadig over, at der er særinteresser, der gør, at man vælger ikke at lave en god brugeroplevelse,” siger Thomas Heltborg Juul.

Tre minutter ekstra

Udover at det er svært for delemobilitetsløsningerne at blive vist i søgeresultaterne, så er Rejseplanen også tilrettelagt således, at der ved delebiler og delecykler lægges ekstra minutter til rejsen for at "åbne" køretøjet.

Ved Greenmobility og Share Now lægges der fem minutter til rejsen for at åbne bilen, mens der lægges tre minutter til, når bilen skal stilles. For cyklerne fra Donkey Republic er der tale om tre minutter til at åbne cyklen og tre minutter for at stille cyklen igen.

De regner med, at du i forvejen har rejsekortet, fordi app’en eksisterer i en "rejsekort-verden", hvor du naturligvis ikke har Donkey Republics app i forvejen. Derfor lægger de tre minutter til i hver ende af cykelturen, selvom det kun tager 10 sekunder, når du har app'en. Det er meget unfair.

Erdam Ovacik, direktør for Donkey Republic

"De viser ikke tre minutter til at hoppe ind i et tog eller tre minutter til at hoppe ind i en bus. De viser tre minutter til at låse en Donkey-cykel op. Jeg tror, de tre minutter er nødvendige for at registrere dig på vores app, men det gør du kun en gang," siger Erdam Ovacik.

Ifølge direktøren for Donkey Republic bør man med den logik også lægge tre minutter til rejsen med bus eller tog til at finde sit rejsekort eller købe en billet.

"Jeg kan forsikre dig, at det ikke er mere brugervenligt end vores app. Men de regner med, at du i forvejen har rejsekortet, fordi app’en eksisterer i en "rejsekort-verden", hvor du naturligvis ikke har Donkey Republics app i forvejen. Derfor lægger de tre minutter til i hver ende af cykelturen, selvom det kun tager 10 sekunder, når du har app'en. Det er meget unfair," siger Erdam Ovacik.

Han pointerer, at den ekstra tid ofte afgør, hvorvidt det tidsmæssigt kan betale sig at tage en delecykel fremfor en bus, da cykelturen på denne måde ser seks minutter længere ud, end den egentlig er.

Ifølge Greenmobilitys direktør, Thomas Heltborg Juul, har det børsnoterede delebilsselskab også forsøgt at få ændret denne politik, "men der har vi måtte forstå, at det er et vilkår," lyder det fra direktøren.

Ejet af offentlige trafikselskaber

Rejseplanen er en del af selskabet Rejsekort og Rejseplan A/S, som på vegne af landets trafikselskaber driver både Rejsekortet og Rejseplanen. Rejseplanen er således ejet af DSB, Movia, Metroselskabet, NT, Midttrafik, Sydtrafik, Fynbus og BAT.

Og at Rejseplanen er ejet af trafikselskaberne, er det helt store problem, hvis man spørger Erdam Ovacik.

"Derfor stemmer Rejseplanens interesser muligvis ikke overens med det, der er i den bedste interesse for samfundet. Hvis du spørger mig, så skal vi tænke over, hvad der er i samfundets bedste interesse og give befolkningen de løsninger, der er mest bekvemmelige, men også påvirke dem til at tage de transportvalg, der er de bedste og sundeste muligheder for dem," siger Erdam Ovacik.

Ifølge Share Nows direktør Morten Jakobsen, er det heller ikke, fordi deleløsningerne vil ende med at tage en masse kunder fra den kollektive trafik, hvis man viste løsningerne på lige vilkår.

Hvis Rejseplanen skal blive en succes på tværs af forskellige mobilitetsformer, så er man jo nødt til at tænke på, hvad der er den gode brugeroplevelse i stedet for hvilke særinteresser, der er i spil.

Thomas Heltborg Juul, direktør for Greenmobility

Han forklarer, at Greenmobility og Share Now til sammen på en god dag måske flytter 7000 mennesker. Til sammenligning kan et enkelt S-tog i sig selv flytte 5000 mennesker på én tur, mens en buslinje muligvis transporterer 20.000 mennesker om dagen.

”Vi anser os selv som et supplement til kollektiv trafik, og sammen kan vi bidrage til, at rejsen bliver nemmest mulig for brugeren, og at behovet for private biler bliver mindre. Så jeg forstår ikke, hvad det er, man er så nervøs for,” siger Morten Jakobsen.

Morten Jakobsen har en opfattelse af, at der muligvis eksisterer et ønske om ikke at blande offentlige og private aktører sammen. Det kan derfor være for at beskytte sine egne brugere, at alternative løsninger til den kollektive trafik bliver præsenteret knap så attraktivt på platformen.

Hos Greenmobility betød det en overgang, at man valgte helt at droppe Rejseplanen. Nu er delebilsselskabet med igen, men Thomas Heltborg Juul fortæller til MobilityWatch, at man ”nu skal se på tallene og vurdere, om det er "value for money".

Er det ikke fint, at den kollektive trafik gerne vil fremme sine egne mobilitetsformer i Rejseplanen, som de ejer?

”Hvis Rejseplanen skal blive en succes på tværs af forskellige mobilitetsformer, så er man jo nødt til at tænke på, hvad der er den gode brugeroplevelse i stedet for hvilke særinteresser, der er i spil. Ellers skulle man bare have sagt, at vi ønsker ikke, at Rejseplanen skal være for delecykler og delebiler – det er til offentlig transport,” siger Thomas Heltborg Juul.

Donkey Republic har fortsat et ønske om at samarbejde med Rejseplanen, selvom direktøren Erdam Ovacik grundlæggende mener, det er forkert, at Rejseplanen i dag sidder på et monopol.

"Vi vil gerne arbejde sammen med Rejseplanen for at lave de bedste løsninger for samfundet. De kan godt gøre det bedre, end de gør i dag," siger Erdam Ovacik.

Læs svaret på kritikken fra selskabet Rejsekort og Rejseplan A/S, som står bag Rejseplanen, i denne artikel: Rejseplanen afviser kritik om favorisering af bus og tog: Det er vores forretningsmodel

Greenmobility påtænker kapitaludvidelse på 150 mio. kr.

Dansk Elbil Alliance: Infrastrukturaftale er et stort skridt, men ikke nok

Her er projekterne, der kom sidst i køen, da Folketinget uddelte trafikmillioner 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs