MobilityWatch

SAS: Optræk til trekantsdrama om lønaftaler

Flere parter ønsker at få indflydelse på de fremtidige lønaftaler hos flyselskabet.

Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

SAS' nye topchef, Anko van der Werff, er løbet ind i sin første fejde med de stærke pilotforeninger, der kæmper for at bevare piloternes fordelagtige løn- og arbejdstidsaftaler.

Der er lagt op til en kamp mellem SAS og to forskellige fagforeningsgrupper, der dækker de samme typer job i forskellige dele af forretningen.

Det skriver dagbladet Børsen torsdag.

Ud over piloternes fælles organisation, SAS Pilot Group, ønsker også Flyvebranchens Personale Union (FPU) at få indflydelse på, hvordan SAS fremover laver lønaftaler.

Der er altså ikke lagt op til en klassisk arbejdskamp mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

FPU har en række overenskomster med flere udenlandske flyselskaber, der arbejder som underleverandører til SAS. På den måde sikrer FPU, at ansatte, der flyver for SAS, arbejder under skandinaviske overenskomstvilkår og bremser for mere outsourcing på ringere aftaler.

På den anden side står SAS Pilot Group, som mener, at aftalerne mellem SAS og FPU er "målrettet fagforeningsknusning" og ønsker, at SAS-chefen dropper alle planer om separate underselskaber.

Det var SAS Pilot Group, der i foråret 2019 kastede luftfartselskabet ud i en kostbar strejke, som løb op i 450 mio. kr., for at fastholde aftaler til gavn for især svenske og norske piloter med høj anciennitet.

Ifølge den norske luffartsekspert Hans Jørgen Elnæs forsøgte SAS i forbindelse med den store kapitaltilførsel i efteråret 2020 at få piloterne til at acceptere en lønnedgang på 15-25 pct. mod tilbud om jobgarantier - et tilbud, piloterne takkede nej til.

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs