Debat: Et fleksibelt billetsystem bliver afgørende for den kollektive trafik

FREMTIDENS BILLETSYSTEM: Der bør gennemføres en takstreform, som kan gøre det lettere og mere attraktivt at bruge den kollektive transport, mens trafikselskaberne bør have et øget fokus på både de unge og pendlerne. Sådan lyder det fra branchedirektør for DI Transport i ny debatserie.
Foto: PR-FOTO
Foto: PR-FOTO
AF MICHAEL SVANE, BRANCHEDIREKTØR FOR DI TRANSPORT

Prisen spiller en afgørende rolle, når vi skal vælge, om vi tager bilen eller den kollektive trafik. Det viser utallige undersøgelser over årene.

Derfor er det problematisk, at det gennem de senere årti er blevet dyrere at bruge den kollektive transport, mens det er blevet billigere at bruge bilen. Prisen for transport med bus, tog og metro er steget med henholdsvis 18 og 22 pct. på ti år, viser tal fra Danmarks Statistik. I samme periode er det blevet 7 pct. billigere at købe en bil, mens brændstof og andre driftsomkostninger har fulgt den generelle udvikling i priserne.

Det senest halvandet år har covid-19 skubbet til vores transportvaner, og det store spørgsmål er, om det fører til varige ændringer. Flere kommer måske til at arbejde mere hjemmefra, og nogle vil fravælge den kollektive trafik. Faktum er dog, at mange kunder ikke oplever, at den pris, de skal betale, matcher deres behov og økonomiske formåen. Sektoren under ét har derfor brug for at kunne agere agilt og sikre fleksibilitet.

Vi har tre konkrete initiativer, som vi foreslår gennemført. De skal sikre, at billetsystemet og prisstrukturen i den kollektive trafik svarer til kundernes ønsker og behov:

  • Gennemfør en takstreform, som gør det lettere og mere attraktivt at benytte kollektiv transport
  • Skab attraktive produkter for unge
  • Afprøv nye produkter og nye løsninger for pendlere

DI mener, at priserne i den kollektive transport skal være mere konkurrencedygtige, og at produkterne løbende skal moderniseres, så de i højere grad passer til kundernes behov og inviterer nye kunder ind. Zone-strukturen skal være mere enkel, prissætningen skal gøres mere dynamisk, og det skal være muligt at få rabat, når man bruger rejsekortet. Det sker allerede i Vestdanmark, hvor rabatten bliver større, jo mere man bruger den kollektive transport.

Vi skal særligt have fokus på de unge. Transportvanerne i barndoms- og ungdomsårene bliver ofte taget med videre i livet, og derfor er det vigtigt, at den kollektive transport er attraktiv for denne gruppe.

Og så mener vi, at der er behov for mere nytænkning, flere fleksible produkter og hurtigere tilpasning, så pendlere løbende bliver tilbudt attraktive produkter, der passer til deres rejsebehov. Det nye produkt ’pendler 20’ – hvor kunden får 20 valgfrie rejsedage inden for en periode på 60 dage på en given strækning – er et godt, nyt eksempel, men det kan også være pendlerkort, hvor man kun betaler for de dage, man bruger den kollektive trafik, og hvor man ikke nødvendigvis er bundet til en bestemt strækning.

Vores anbefalinger er relevante for hele landet. Det er dog vigtigst at få flere over i den kollektive transport der, hvor trængslen på vejene er størst, og hvor den kollektive transport er et oplagt alternativ til bilen. Det vil sige for pendlere omkring de større byer, mellem byerne og på de længere rejser mellem landsdelene.

Ny debatserie: Store ændringer er på vej til den kollektive transports billetsystem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også