MobilityWatch

27 mia kr skal realisere drømmen om flyvende biler – men i Nordjylland blev det i stedet til en flyvende kran

Drømmen om flyvende biler – eller mere præcist en drone stor nok til at transportere mennesker – er oldgammel. Men de seneste år har den fået nyt liv.

Amerikanske Joby har nu omkring 10 mia. kr. på kontoen, efter en sidelæns børsnotering. Men det er i underkanten af det, selskabet mener er nødvendigt for at nå i mål med at få en flyvende taxa udviklet og godkendt. | Foto: Joby / PR

Velankommet i lufthavnen i en ny by stiger du om til et andet flyvende fartøj – en flyvende taxa. Og 20 minutter senere lander du på hotellets tag - efter en tur hen over byens gader, fyldt med biler, som kun kan snegle sig afsted i tæt køkørsel.

Drømmen om flyvende biler – eller mere præcist en drone stor nok til at transportere mennesker – er oldgammel. Men de seneste år har den fået nyt liv, og nu får drømmen også tilført enorme mængder kapital. I løbet af 2021 er der ifølge en rapport fra McKinsey skudt over 27 mia. kroner ind i de start-ups, der kæmper om at komme først med en brugbar flyvende bil.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs