IATA: Øgede lufthavnsafgifter vil bremse genopretning af verdens flyselskaber

Den internationale luftfartsorganisation IATA har ikke meget tilovers for, at flere lufthavne og kontrolorganer vil hæve afgifterne overfor de pressede flyselskaber.
Willie Walsh er ikke tilfreds med lufthavnes planer om at pålægge flyselskaber flere afgifter. | Foto: Brian Snyder/Reuters/Ritzau Scanpix
Willie Walsh er ikke tilfreds med lufthavnes planer om at pålægge flyselskaber flere afgifter. | Foto: Brian Snyder/Reuters/Ritzau Scanpix

Øgede afgifter til flyselskaber fra lufthavne og kontrolorganer, som kontrollerer luftrummene, kommer til at bremse den genopretning, som luftfartsindustrien er i gang med på bagkanten af coronakrisen.

Sådan lyder budskabet fra den internationale luftfartsorganisation IATA på organisationens generalforsamling i Boston.

Her pointerer IATA, at der allerede er bekræftet afgiftsstigninger for et beløb på samlet 2,3 mia. dollar, svarende til omkring 15 mia. kr. – et beløb, der kan tidobles, hvis forslag, der allerede er lagt på bordet fra andre lufthavne, gennemføres.

"En stigning på 2,3 mia. dollar midt i denne krise er skandaløs. Vi vil alle lægge covid-19 bag os. Men at lægge den økonomiske byrde ved en krise af apokalyptiske proportioner på ryggen af ​​dine kunder, bare fordi du kan, er en kommerciel strategi, kun et monopol kunne drømme om," tordner topchef hos IATA, Willie Walsh, på mødet.

Han siger videre, at lufthavnene i stedet bør have fokus på at skære omkostningerne frem for at hæve afgifterne overfor flyselskaberne.

På generalforsamlingen, hvor IATA også har hævet klimaambitionerne, så den globale flyindustri nu skal være CO2-neutral i 2050, bliver der fremhævet flere eksempler – eksempelvis vil lufthavnen Heathrow i London ifølge IATA hæve afgifterne med over 90 pct. i 2022.

"I dag ringer jeg med alarmen. Det her må stoppe, hvis industrien skal have en fair chance for genopretning. Infrastrukturaktionærer, offentlige og private, har nydt godt af stabile afkast før krisen. Nu skal de bidrage med deres del i genopretningen," siger IATA-topchefen.

International flybranche øger ambitioner og vil være CO2-neutral i 2050

Brancheforening: Luftfartssektoren taber 200 mia. dollar på corona 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også