MobilityWatch

Sag om billetrefundering mod Ryanair og British Airways droppes

Flyselskaberne slipper for en sag om billetrefundering i forbindelse med coronakrisen.

Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix

De britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority (CMA), har droppet en sag mod Ryanair og British Airways om brud på den britiske forbrugerlov, da de ikke refunderede penge til kunder, der blev forhindret i at rejse under den britiske nedlukning.

I stedet tilbød selskaberne kunderne muligheden for at flytte bestillingen til en senere dato eller værdikuponer.

CMA kan ikke med loven i hånden komme efter selskaberne, skriver Reuters.

Konkurrence- og markedstilsynet gik ind i sagen i juni og sagde, at passagerer, der lovligt ikke var i stand til at tage fly, der var booket i god tro, skulle have deres penge tilbage.

Men torsdag oplyser myndigheden, at loven ikke giver passagererne en tilstrækkelig klar ret til refusion under sådanne usædvanlige omstændigheder.

Ryanair er tilfredse med, at undersøgelsen nu er lukket.

"Vi opererede med en begrænset ruteplan under lockdown i Storbritannien. Passagererne havde mulighed for at ændre deres bookinger uden at betale gebyr, og mange benyttede sig af denne mulighed," oplyser en talsmand for lavprisflyselskabet til Reuters.

Ryanairs aktie løftes med 1 pct. i de første handler torsdag morgen, og IAG, der ejer British Airways, stiger med 0,4 pct.

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs