MobilityWatch

Nyt italiensk luftfartsselskab har ét år til at finde partner

Luftfartsselskabet er for småt til at fungere selvstændigt og har derfor givet sig selv et år til at indgå partnerskab med et større selskab.

Foto: Damien Meyer/AFP/Ritzau Scanpix

Italia Transporto Aereo, der er afløser til det tidligere luftfartsselskab Alitalia, har sat en frist for sig selv på lige over et år til at finde et større luftfartsselskab at indgå partnerskab med.

Det oplyser det statsejede luftfartsselskabs bestyrelsesformand, Alfredo Altavilla, ifølge Bloomberg News.

Nyetablerede Italia Transporto Aereo er for lille til at fungere som et selvstændigt selskab, forklarer formanden i et interview. I stedet vil luftfartsselskabet blive drevet således, at det er attraktivt for de større selskaber at indgå samarbejde.

"Jeg satser på, at aftalen er gennemført med udgangen af 2022," siger Alfredo Altavilla ifølge Bloomberg News.

"Jeg vil afgjort ikke bruge længere tid end det," tilføjer han.

Italia Transporto Aereo har på nuværende tidspunkt en aftale med Airbus om køb af nye fly, og sent torsdag indgik selskabet en aftale om at overtage navnet Alitalia.

Det nye selskab skulle angiveligt være blevet kontaktet af alle større europæiske luftfartsselskaber samt amerikanske Delta Airlines, oplyser bestyrelsesformand Alfredo Altavilla.

Denne måned har Delta Airlines' topchef, Ed Bastian, bekræftet, at der er forhandlinger om en mulig alliance undervejs mellem selskaberne.

Norske Flyr styrker flåden 

Direktør bag kollapset nordjysk flyselskab: Det er den mest uheldige timing i 100 år 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede