MobilityWatch

Nu kommer elløbehjul tilbage til Københavns gader

Elløbehjul blev for et år siden fjernet fra hovedstaden efter ulykker og kritik. Ny aftale får dem tilbage.

Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Københavnerne kan fremover igen benytte sig af elløbehjul, når de skal rundt i hovedstaden.

Det sker fra i næste uge, hvor en ny aftale med firmaer, som står for udlejning af løbehjulene, træder i kraft.

Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Aftalen betyder blandt andet, at løbehjulene skal parkeres i 240 udpegede parkeringsområder, når en tur afsluttes.

Derudover vil det ikke være muligt at leje løbehjulene eller afslutte en tur i et område, som politikerne har vurderet som værende tæt by. Det drejer sig om dele af Vesterbro, Nørrebro, Østerbro, Amager og Christianshavn samt hele Indre By.

"Vi har tidligere oplevet store problemer med løbehjul, som var efterladt på kryds og tværs af fortove og cykelstier og gjorde det svært for københavnerne at komme rundt i byen."

"De problemer skal de nye regler gerne få bugt med," siger Jesper Borch, der er enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen, i pressemeddelelsen.

Det var i 2019, at elløbehjul til udlejning på gaden kom til Danmark. Først i København, og siden bredte tilbuddet sig til en række andre danske byer.

Hurtigt mødte løbehjulene dog kritik, for at de fyldte i gadebilledet, og i en del tilfælde var løbehjulene også skyld i ulykker.

Det fik Københavns Borgerrepræsentation til i efteråret sidste år at beslutte at fjerne løbehjulene helt fra gaderne. Indtil nu.

For at sikre sig at de nye regler bliver overholdt, har politikerne denne gang besluttet, at to af kommunens parkeringsvagter skal dedikeres til at foretage regelmæssig kontrol af parkerede løbehjul.

"Derudover vil vi løbende være i dialog med udlejningsfirmaerne for at håndtere eventuelle udfordringer," siger Jesper Borch.

Støder parkeringsvagterne på et løbehjul, der er afleveret uden for parkeringsområderne, vil det medføre en regning på 338 kroner.

Fra januar 2022 bliver det desuden lovpligtigt i hele landet at bære hjelm, når man kører på et elløbehjul og andre motoriserede køretøjer.

Aftalen om elløbehjul i København gælder som udgangspunkt i tre år.

Selskab bag elløbehjul dropper udlejning om natten

Oslo forbyder elløbehjul om natten efter opråb fra læger 

Selskab bag omstridt taxi-app ruller ind med elløbehjul i Odense 

Mere fra MobilityWatch

DI bifalder ny finanslovsaftale uden flyafgift

Hos DI Transport er direktør Michael Svane glad for, at en flyafgift ikke fandt vej til ny finanslov. Organisationen mener dog, at andre elementer i delaftale giver en "startbane" for grøn omstilling af luftfarten.

Læs også

Relaterede