MobilityWatch

GM og Ford venter at effekt af chipmangel fortsætter ind i 2022

Effekten af mangel på mikrochip vil måske vare helt ind i i 2023, lyder det fra de to amerikanske bilproducenter.

Foto: Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix

Amerikanske bilproducenter presses på salget, mens de kæmper for at producere nok til deres lagre til at imødekomme kundernes efterspørgsel.

Det skriver Financial Times.

Effekten af mangel på mikrochip på grund af coronakrisen vil vare ind i næste år og muligvis endda ind i 2023. Det siger ledere hos de to amerikanske topproducenter af biler General Motors og Ford onsdag.

Finansdirektør hos Ford John Lawler siger, at selvom producenten forventer, at "omfanget og alvoren" af manglen vil blive mindsket, "så vil begrænsningerne på chip forblive en faktor gennem 2022, og måske strække sig ind i 2023".

GM's administrerende direktør Mary Barra lægger sig på linje med Ford og vurderer, at mangel på halvledere vil aftage noget ved udgangen af dette år, men kan stadig blive væsentlig for produktionen det kommende år.

Manglen på komponenter presser salg og overskud hos begge virksomheder i tredje kvartal, da disse har svært ved at følge med efterspørgslen på biler og lastbiler.

Fords omsætning faldt 5 pct. til 35,7 mia. dollar i tredje kvartal set i forhold til 2020. EBIT landede næsten 17 pct. lavere end året før på 3 mia. dollar.

GM's omsætning i tredje kvartal faldt med 25 pct. til 27 mia. dollar, mens EBIT faldt 45 pct. til 2,9 mia. dollar. Hertil faldt den justerede overskudsgrad til 10,9 pct. fra 14,9 pct. i 2020.

"Vi sælger alt, hvad vi kan. Jeg ville ønske, at vi kunne sælge mere," siger Mary Barra.

Bilproducenter begyndte først gang at mærke effekten af chipmanglen sidste år, da de forsøgte at øge køretøjsproduktionen efter fabrikslukninger på grund af covid-19.

VW lander bedre end ventet 

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs