
Mens alt andet er blevet hurtigere og bedre, er din flyvetur faktisk blevet langsommere. Verdens eneste overlydsfly til passagerdrift – Concorden – blev pensioneret i 2003. Og i de gode gamle fly som jumbojetten træder piloterne mindre på speederen end tidligere og holder sig normalt under 900 kilometer i timen. De flyver simpelthen langsommere, end de selvsamme fly gjorde for 30 år siden.
Hvad sker der? Prøver flyselskaberne at gøre flyveturene så lange, at vi hellere vil blive hjemme og holde et møde via Zoom og Teams? Nej – de forsøger at spare på brændstoffet, så priserne kan holdes nede. På en flyvetur fra Danmark til New York bliver der typisk brændt flybenzin af for 800-900 kr. pr. passager, bare den ene vej, og mere end det, hvis flyet ikke er helt fyldt. Brændstof er en stor del af de samlede udgifter, og lige nu er benzin ikke billig.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app