MobilityWatch

Flyrejser er kun blevet langsommere – men nu er afløseren for Concorde-flyene på vej

Amerikansk startup arbejder på en moderne version af Concorden, der skal stå klar i 2029. Undervejs skal der rejses 50 mia. kr.

Foto: Boom Supersonic / PR

Mens alt andet er blevet hurtigere og bedre, er din flyvetur faktisk blevet langsommere. Verdens eneste overlydsfly til passagerdrift – Concorden – blev pensioneret i 2003. Og i de gode gamle fly som jumbojetten træder piloterne mindre på speederen end tidligere og holder sig normalt under 900 kilometer i timen. De flyver simpelthen langsommere, end de selvsamme fly gjorde for 30 år siden.

Hvad sker der? Prøver flyselskaberne at gøre flyveturene så lange, at vi hellere vil blive hjemme og holde et møde via Zoom og Teams? Nej – de forsøger at spare på brændstoffet, så priserne kan holdes nede. På en flyvetur fra Danmark til New York bliver der typisk brændt flybenzin af for 800-900 kr. pr. passager, bare den ene vej, og mere end det, hvis flyet ikke er helt fyldt. Brændstof er en stor del af de samlede udgifter, og lige nu er benzin ikke billig.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

Bundlinjen dykkede hos Frode Laursen i 2021

I Frode Laursen er man utilfreds med udviklingen i 2021, der ikke levede op til forventningerne. Også for 2022 ser logistikselskabet udfordringer. Ledelsen afviser at stille op til interview (Opdateret).

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs