Omikron tynger luftfartssektoren – nærmede sig ellers niveau fra 2019

Antallet af kommercielle flyvninger var i starten af december 15 pct. lavere end i 2019.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Flyvelysten tynges af Omikron-varianten, der har sænket efterspørgslen på kommercielle flyvninger i december, og dermed trækker bedringen af luftfartssektoren ud.

Det viser data fra Flightradar24, skriver Bloomberg News.

Antallet af kommercielle flyvninger i starten af december var 15 pct. lavere end niveauet i 2019, viser dataene. I takt med at verden har reageret på den nye variant af covid-19 med restriktioner er antallet dog faldt til 18 pct. under niveauet i 2019.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Det gør fremtidsudsigterne uklare for luftfartsbranchen, der ellers havde kurs mod en længe ventet bedring.

Tirsdag nedjusterede Det Internationale Energiagentur, IEA, sine forventninger til efterspørgslen på jetbrændstof i første kvartal af 2022 med knap 600.000 tønder om dagen - svarende til en nedjustering på cirka 10 pct. af ventede årlige køb i gennemsnit.

Nedjusteringen afspejler ifølge Bloomberg News et væsentligt stejlere fald i antallet af flyvninger, end det fremgår af dataene fra Flightradar24, og luftfartssektoren går således en svær tid i møde, hvis nedjusteringen er retvisende.

Den trykkede stemning kommer også til udtryk hos de amerikanske luftfartsselskaber, hvor blandt andet United Airlines falder 3,4 pct., Delta dykker 2,0 pct. og American Airlines taber 3,1 pct.

På vores side af Atlanten falder SAS 2,4 pct., mens Norwegian slipper med et fald på 0,5 pct.

Rigmand skyder milliarder ind i britisk flyselskab

Luftfragtsdirektør i Mærsk: "Fragtkapacitet vil være mindre end før covid-19" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også