Luftfartstopchefer står til regnskab for ujævnt rejseopsving i høring

Efter milliardstor coronastøtte grilles luftfartstopchefer i det amerikanske senat om flyaflysninger, refusionspolitik og pilotansættelser.
American Airlines' topchef Doug Parker, Southwest Airlines' topchef Gary Kelly, United Airlines' topchef Scott Kirby, Delta Air Lines' vicedirektør John Laughter i senatet onsdag aften. | Foto: Chip Somodevilla/AFP/Ritzau Scanpix
American Airlines' topchef Doug Parker, Southwest Airlines' topchef Gary Kelly, United Airlines' topchef Scott Kirby, Delta Air Lines' vicedirektør John Laughter i senatet onsdag aften. | Foto: Chip Somodevilla/AFP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Topchefer fra American Airlines, Southwest Airlines, United Airlines og Delta Air Lines blev onsdag grillet i senathøring for flyaflysninger, refusionspolitik og pilotansættelser efter at have modtaget milliarder af dollar i bistand under covid-19-pandemien.

Det skriver Wall Street Journal.

Lovgiverne har undersøgt luftfartsselskaberne nærmere på baggrund af en række højt profilerede nedbrud i de seneste måneder.

Luftfartsselskaberne modtog omkring 54 mia. dollar, svarende til over 355 mia. kr., i tilskud og blev forhindret i at afskedige medarbejdere, men nogle af dem havde stadig vækstproblemer efter at have ladet tusindvis af medarbejdere gå på førtidspension, da efterspørgslen var usikker.

Senatorer fra begge partier roste onsdag støtteprogrammet og sagde, at det bidrog til at afværge endnu dybere afbrydelser, som kunne have været resultatet uden den jobbesparende støtte.

Onsdagens høring var indkaldt for at se tilbage på fordelene ved covid-19-støtten til luftfartsselskaberne, men en stor del af høringen blev brugt på andre spørgsmål.

Lederne blev stillet spørgsmål om emner som flyselskabernes gebyrer og tilbagebetalingspolitikker, vaccinationspolitikker for ansatte, inflation, bæredygtighed og en begyndende mangel på piloter, der er begyndt at begrænse flytrafikken til visse dele af landet.

Efterspørgslen efter flyrejser styrtdykkede i 2020, da Covid-19-pandemien spredte sig over hele verden, og kongressen godkendte tre runder af føderal støtte med det formål at dække størstedelen af flyselskabernes lønomkostninger, så de ikke var nødt til at fritstille eller afskedige medarbejdere.

Luftfartsselskaberne og fagforeningerne havde hævdet, at støtten ville hjælpe både arbejdstagerne, som ikke ville miste løn, og selskaberne, som kunne undgå tidskrævende omskoling, der kunne hæmme genopretningen.

Rigmand skyder milliarder ind i britisk flyselskab 

SAS Cargo melder om luftfragt på "uhørt" niveau 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også