Dansk rigmand på vej ud af livsværket: Gældstynget flyfirma søger om konkursbeskyttelse

Danskstiftede Nordic Aviation Capital, der er blandt verdens største inden for udlejning af fly, har søgt om konkursbeskyttelse som led i restrukturering. Rigmanden Martin Møller Nielsen, der stiftede selskabet, lukker "30 år langt kapitel."
Foto: Nordic Aviation Capital PR
Foto: Nordic Aviation Capital PR

Efter mere end 30 år er det snart slut for Martin Møller Nielsens involvering i selskabet Nordic Aviation Capital (NAC), som han stiftede i 1990, og som siden er blevet et af verdens største selskaber inden for udlejning af fly.

Selskabet har gjort ham til en af Danmarks rigeste mænd med en formue på op mod 9 mia. kr., fordi han løbende har solgt ud af livsværket til kapitalfondene EQT og GIC samt Lego-pengetanken Kirkbi.

Coronakrisen har imidlertid sendt dets økonomi i knæ. Det har betydet, at man i lang tid har forhandlet om en restrukturering af selskabet, og den lader nu til at være kommet endelig i stand.

Det fremgår af en meddelelse udsendt af NAC mandag morgen.

Den indebærer både, at selskabets långivere overtager kontrollen, at selskabet søger om konkursbeskyttelse i USA, og at Martin Møller Nielsen, der senest har haft en ejerandel på 26 pct., er på vej ud af ejerkredsen. Detaljerne for det fremtidige ejerskab specificeres ikke, men Martin Møller Nielsen udtaler selv:

"I takt med at mit 30 år lange kapitel med NAC kommer mod en slutning, er jeg fortrøstningsfuld ved at se den betydelige støtte, der er udvist hos långiverne og deres tiltro til NAC's forretningsmodel," udtaler han i meddelelsen.

Enorm gæld

Som MobilityWatch tidligere har beskrevet, kom det i september frem, at NAC havde lagt rammerne for en restrukturering med långiverne i selskabet, som betød, at de reelt ville få kontrollen med selskabet.

NAC har over årene og i forbindelse med ejerskabsændringerne således oparbejdet en enorm gæld på omkring 40 mia. kr., og restruktureringen indebærer, at selskabets gæld konverteres til aktiekapital.

NAC har ikke tidligere selv oplyst, hvilke kreditorer der reelt overtager, men flere medier har beskrevet, at der er tale om de amerikanske investeringsfonde Silver Point Capital og Sculptor Capital Management.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Af mandagens meddelelse fra NAC fremgår det, at der sker en kapitalrejsning på samlet 537 mio. dollar, ca. 3,5 mia. kr.

Desuden har selskabet hentet 170 mio. dollar i ny finansiering fra kreditorerne til at finansiere processen gennem konkursbeskyttelsen, som der er søgt om. Der er tale om en såkaldt chapter 11-proces ved United States Bankruptcy Court for the Eastern District i staten Virginia.

"Den yderligere kapital skal støtte selskabets likviditetsposition og dets planer om at søge vækst ved at købe fly," lyder det fra NAC, som samtidig peger på, at pengene også skal gå til at opfylde forpligtelser over for ansatte, kunder og underleverandører.

Det fremgår desuden, at der vil komme en ny bestyrelse i selskabet, når restruktureringen er på plads.

Som MobilityWatch har beskrevet, har det store danske pensionsselskab PFA tidligere udstedt et lån til NAC på 3 mia. kr. Det er uvist, om selskabet også er gået med i restruktureringsprocessen.

"Der pågår en masse dialoger om, hvad der er farbare veje herfra. Og vi bruger alt det krudt, som vi overhovedet kan, på at lande det, så vores tab bliver mindst muligt. Det er det arbejde, der er i gang nu, og jeg kan ikke gå ind i de finere detaljer," udtalte investeringsdirektør Kasper A. Lorenzen fornylig til MobilityWatchs søstermedie FinansWatch.

Medie: Danskstiftet flyselskab med stor milliardgæld går mod konkursbeskyttelse 

Danskstiftet flykoncern har tabt 15 milliarder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også