MobilityWatch

2030-mål er overhalet med flere længder: Grønne importbiler sætter turbo på skiftet fra en sort til en grøn bilpark

Brugte eldrevne biler strømmer til Danmark fra udlandet i et omfang, så sidste års mål om 775.000 grønne biler på vejene i 2030 ventes at blive nået på den halve tid.

Hver fjerde eldrevne bil, som er blevet indregistreret i 2021, er en brugt importbil, viser nye tal. | Foto: Jens Dresling

Sidste års grønne bilafgifter har sat så meget fart på salget af eldrevne biler, at aktører i bilbranchen forventer, at målet om mindst 775.000 grønne biler på vejene nås allerede i 2025 – fem år før tid.

En del af forklaringen er, at der er kommet fart på nysalget af eldrevne biler. Men jokeren bag udviklingen er især en uventet strøm af brugte importbiler. I 2019 blev der indregistreret godt 1.800 eldrevne importbiler. I de første 11 måneder af 2021 er tallet vokset til 18.491.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MobilityWatch

DSB's milliarddyre eltog bliver forsinkede

De 100 eltogssæt, som DSB har bestilt fra franske Alstom, og som er den største ordre i selskabets historie, bliver forsinkede op mod et halvt år. Flere faktorer ligger bag, lyder det.

Muligt strejkekaos lurer i USA's travle havne

Forhandlingerne er indledt mellem containerrederier og havnearbejderne, men Mærsk-chef vurderer, at der ikke når at komme en ny aftale i hus, inden den nuværende udløber. Det giver frygt for strejkekaos.

Læs også

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs