Bilproducenter hjemtager store dele af elbilproduktionen

Flere elbilsproducenter hjemtager produktionen af delkomponenter til elbiler for at have kontrol med forsyningskæderne.
Foto: Yu Fangping/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Yu Fangping/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

De store bilproducenter vil i højere grad have kontrol over forsyningskæderne i forbindelse med produktionen af elbiler. Derfor ses flere samarbejder mellem komponentleverandører og bilproducenter.

Det skriver The Wall Street Journal.

Tesla var blandt de første til at sikre sig langt bedre kontrol over forsyningen af komponenter, blandt andet ved at hjemtage produktionen af batterier. Og en stor mangel på elektroniske komponenter, som mikrochips og batterier, betyder at General Motors og Volkswagen med flere, bevæger sig mod samme strategi, skriver avisen.

Over de seneste uger har Volkswagen og Stellantis forhandlet en aftale på plads, som skal sikre den tyske bilproducents adgang til lithium til batteri produktionen. Ligeledes kunne General Motors tidligt i december udmelde, at selskabet har indgået en aftale med Posco, en koreansk producent af stål og kemikalier, om at opføre en ny fabrik i Nordamerika.

Mangel på arbejdskraft kan bremse den grønne transformation af bilindustrien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også