Lukning af russisk luftrum tvinger flyselskaber til at ændre og aflyse

Effekterne påvirker både passager- såvel som fragtflyvninger.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
AF MARKETWIRE

Flyselskaber verden over er tvunget til at modificere deres flyruter for at undgå russisk luftrum. De længere ruter forventes at forlænge flybranchens krise oven på corona, da brændstofforbruget vil stige, og dermed billetpriserne. Samtidig vil flytransport af varer aftage, og øge de i forvejen belastede forsyningskæder.

Det skriver Wall Street Journal.

Tyske Lufthansa har aflyst lastfly til flere store asiatiske byer, da de ellers var tvunget til at flyve syd om Rusland og nedsætte fragtkapaciteten med omtrent 20 pct. Ligeledes har britiske Virgin Atlantic Airways suspenderet fragtfly fire ugentlige fragtfly til Shanghai, mens Finnair har sat sine leverancer til Sydkorea, Japan og Kina på pause. Og disse selskaber er blot få blandt mange, der har måtte ændre eller aflyse rejser som følge af det lukkede russiske luftrum.

"Genopretningen efter corona vil blive forsinket. (...) Forsyningskæderne bliver endnu langsommere, og vi har haft nok problemer med dem i forvejen," udtaler Phil Seymour, ansvarlig for luftfart hos konsulentvirksomheden IBA, til Wall Street Journal.

Flybranchen var ellers på vej tilbage, og nåede 47 pct. af passagerniveauet fra før corona. Forventninger til i år inden krigen var at nå over 80 pct.

Den internationale flytransportsforening (IATA) estimerer, at flybranchen i løbet af corona har mistet op mod 200 mia. dollar.

Topchef for Kuehne+Nagel ser særligt et fragtområde være påvirket af krigen i Ukraine

Lufthansa flyver stadig med milliardunderskud trods løft 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også