Sidste år blev der indgået en aftale, der fremover gør det muligt for kommunalbestyrelserne i landets største byer at skærpe deres eksisterende miljøzone til at omfatte dieselpersonbiler uden et partikelfilter.
Men til Mobilitytech lyder det fra bilejerorganisationen FDM, at det indebærer store udfordringer.
Miljøminister Lea Wermelin (S) har i et Folketingssvar tidligere oplyst, at to ud af de tre dieselbiler, der bliver omfattet af de skærpede miljøzoner for personbiler, har mulighed for at få eftermonteret et partikelfilter for at kunne køre i zonerne, og at prisen for ejeren af bilen er få tusind kroner.
Men ifølge FDM vil det i mange tilfælde kræve godkendelser af nye filtre til specifikke modeller, hvilket koster minimum 50.000 euro, svarende til ca. 370.000 kr., og det er ikke sikkert, at producenterne har lyst til det for så lille et marked som det danske.
"Så længe godkendelsen er så dyr, vil det nok være illusorisk at tro, at nogen har lyst til at få godkendt ret mange forskellige filtre til det danske marked, fordi så mange biler handler det slet ikke om i Danmark. Der tegnes et rosenrødt billede af et tiltag, hvor den skinbarlige virkelighed bare bliver, at forbrugerne vil opdage, at de de facto ikke kan få et sådan et filter, uanset om de vil det eller ej," udtaler afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.
Milliarder til grønnere transport og ny infrastruktur dominerede transportpolitikken i 2021
Indførelse af nulemissionszoner risikerer at trække ud