Mangel på 68 vogne tvang Movia til at lukke flextur: "Det er jo netop det et udbud skal sikre mod"

Fra den 1.-7. marts var Movia nødt til midlertidigt at lukke tilbuddet flextur, da 68 vogne ikke blev sat i drift af operatørerne, som ellers var aftalt. Movia er stadig ikke helt i mål med den kapacitet, som selskabet har indgået kontrakt om, lyder det fra flextrafikchef.
Jens Peter Langberg, flextrafikchef i Movia. | Foto: Ulrik Jantzen
Jens Peter Langberg, flextrafikchef i Movia. | Foto: Ulrik Jantzen

I starten af marts måtte trafikselskabet Movia lukke ned for tilbuddet flextur i en uge, da flere operatører ikke havde leveret det antal vogne, som de var kontraktligt forpligtede til i forbindelse med kontraktstart 1. marts 2022.

Nu lyder det fra Movia, at der var tale om hele 68 vogne, der ikke var blevet leveret som aftalt efter kontrakterne.

Movias flextrafikchef, Jens Peter Langberg, har ikke ønsket at stille op til interview, men fortæller til MobilityWatch i et skriftligt svar, at Movia har to typer af kontrakter med operatørerne.

Den første type er variable vogne, som kører til en timepris, operatøren har bestemt, og uden at der er nogen garanti for, hvor meget kørsel, operatøren får tildelt.

Den anden type er garantivogne, hvor operatøren har forpligtet sig til at køre et bestemt antal timer om dagen til en tilbudt timepris.

Det var 68 vogne af den sidste type, som manglede, lyder det fra Jens Peter Langberg, og det har betydet, at mange flexturrejser ikke kunne gennemføres. Der var specifikt tale om 68 liftvogne med trappemaskine og transportstol.

”Vi har knoklet i døgndrift for at skaffe andre vogne, så de mange kunder, der er afhængige af flextur, for at komme til læge, på indkøb osv., kan komme ud at køre igen. Det er lykkedes at få skaffet flere vogne, men vi er ikke helt i mål i forhold til den kapacitet, som Movia har indgået kontrakt om. Men vi har nok kapacitet til, at vi nu åbner for flextur igen, og så følger vi kørslen nøje,” lyder det fra Jens Peter Langberg, som tilføjer:

”Movia beklager meget, at vi er bragt i denne situation, for det er jo netop det et udbud skal sikre mod, og vi er meget kede af de gener, som leverandørsvigtet har påført vores mange kunder – og de gener man vil kunne opleve i den kommende periode.”

Som Movia oplyste tirsdag, betyder den fortsatte manglende kapacitet, at flere kunder til flextur i Movias område vil opleve længere ventetider end de maksimale 15 minutter.

Movia genåbner for flexture efter manglende vognleveringer

Kun få kvinder finder vej til topledelserne i transportsektoren

Movia-direktør skifter til Djøf

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også