SAS flyver videre med Boeing-flytype efter kinesisk styrt

Det skandinaviske flyselskab holder fast i at anvende Boeing-flytypen, der var involveret i et flystyrt i Kina.
SAS råder aktuelt over en flåde på 18 fly af typen 737-700 eller 737-800. | Foto: Jens Dresling
SAS råder aktuelt over en flåde på 18 fly af typen 737-700 eller 737-800. | Foto: Jens Dresling
AF MARKETWIRE

Luftfartsselskabet SAS fortsætter med at flyve med flytypen Boeing 737-800, der mandag var involveret i et styrt i Kina.

Alle 132 personer ombord omkom i ulykken, da flyet opereret af China Eastern Airlines var på vej på en indenrigsflyvning mod den kinesiske storby Guangzhou.

Flyselskabet er ifølge et kinesiske statsmedie siden blevet bedt om at ”grounde” samtlige af selskabets identiske fly, og dermed skal de blive på landjorden, skriver nyhedsbureauet AP.

Hos SAS får den melding ingen betydning, og man fortsætter med at holde flytypen på vingerne, med mindre der kommer andre meldinger fra myndigheder eller flyproducenten selv.

”Hvis der kommer en besked om, at alle selskaber skal ”grounde”, så forholder vi os naturligvis til det, men at et enkelt selskab gør det, berører os ikke,” siger Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef i SAS, til MarketWire.

Hun understreger, at flytypen er en af de mest udbredte, og at den findes i samtlige flyselskabers flåde.

Har 18 fly af typen – er ved at udfase

SAS råder aktuelt over en flåde på 18 fly af typen 737-700 eller 737-800 og har over det seneste år udfaset 22 fly af modellen.

Det sker som en del af en løbende proces, hvor SAS moderniserer sin flåde og gør den mere bæredygtig. I den forbindelse har luftfartsselskabet fremadrettet valgt fremadrettet - helt uafhængigt af ulykken - kun at operere med fly fra én producent. Her valget faldet på konkurrenten Airbus.

Det betyder også, at de resterende Boeing-fly over tid vil blive udfaset. Aktuelt er tre på vej ud, fremgår det af det seneste regnskab offentliggjort i februar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også