SAS-chef: Dobbelt op på brændstof – ikke afgørende for korte ruter
![Simon Pauck Hansen, driftsdirektør, SAS. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14102924.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20191009-130440-2-4252x2387ma.jpg)
SAS har ikke hedget brændstofpriser og skal derfor betale det dobbelte i forhold Ryanair, Easyjet og Wizz Air. Men det er ikke afgørende for selskabet i forhold til de korte flyvninger, siger driftsdirektør Simon Pauck Hansen, til branchemediet Check-In.
”Vi står i en situation, at vores konkurrenter også kommer til at se højere brændstofpriser, hvor deres lavere hedgingpriser også bliver blandet med høje hedgingniveauer.”
”Samtidig udgør omkostningerne til brændstof en mindre andel af de samlede omkostninger på shorthaul, men på longhaul er det en anden historie, da omkostningerne til brændstof er udgør en meget stor del af de samlede omkostninger,” siger direktøren til mediet.
Direktøren erkender dog, at SAS har andre vilkår i markedet sammenlignet med de konkurrenter, der har hedget på attraktive niveauer.
SAS hedger under normale driftsforhold mellem 40 og 80 pct. af brændstofforbruget op til 12 måneder frem i tiden og maksimalt 50 procent af forbruget fra 13 til 18 måneder, skriver Check-In.
Relaterede artikler
Den norske stat hyrer rådgivere til redning af SAS
For abonnenter