Medie: Kinesisk statsbank kan få SAS-ejerandel i tilfælde af kollaps

Den kinesiske statsbank kan ende med ejerskabet grundet en særlig aftale, og det samme skete for Norwegian under coronakrisen.
Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Skulle det kriseramte SAS kollapse, er der risiko for, at en kinesisk statsejet bank kan få ejerskab gennem de såkaldte lease-back-aftaler, som flyselskabet har.

Det skriver det svenske statsmedie SVT med henvisning til en gennemgang af SAS’ flyaftaler.

SAS kan få en kinesisk statsejet bank ind i ejerkredsen via en såkaldt lease-back-aftale, som de fleste flyselskaber har.

I marts 2021 blev der offentliggjort en aftale mellem SAS og den kinesiske udviklingsbank CDB, hvor flyselskabet solgte fire Airbus-fly til bankens irske datterselskab CDB Aviation.

Det irske datterselskab udlejer eller leaser så flyene tilbage til SAS. Hvis SAS ikke kan betale for lejen, kan aftalerne konverteres til lån eller aktier i SAS, skriver SVT.

Den norske konkurrent Norwegian Air har også kinesere i ejerkredsen, da Bank of China, som kontrolleres af den kinesiske stat, i forbindelse med selskabets omstrukturering i 2020 konverterede obligationslån i luftfartsselskabet til en aktiepost på knap 13 pct., skriver SVT.

Den svenske regering bør ikke tillade, at den kinesiske stat bliver partner i SAS, mener sikkerhedsekspert og debattør Patrik Oksanen ifølge SVT.

”Man får en masse data om flyrejsende og rejsemønstre. Da SAS ligger tæt på den svenske stat, betyder det, at man kan kortlægge nøglepersoner - hvordan de rejser, hvor de rejser, og hvornår de rejser,” siger Patrik Oksanen til SVT.

Det kan ifølge sikkerhedseksperten betyde, at svenske embedsmænd ikke længere kan rejse med SAS.

SAS fremlagde tirsdag regnskab for andet kvartal af 2021/22, og selv om rejselysten synes at være vendt tilbage, er presset uændret stort på topchef Anko van der Werff, der kæmper for at få gennemført transformationsplanen SAS Forward.

Gennemførslen kræver imidlertid, at SAS kan nå til enighed med alle sine interessenter. Det gælder blandt andet obligationsholdere, der skal indvilge i at omdanne lån for 20 mia. svenske kr. til nye aktier, fagforeninger, som skal acceptere en nedgang i løn, og så skal der rejses yderligere 9,5 mia. svenske kr.

Anko van der Werff vurderer, at der nok er mindre end tre måneder at løbe på, hvis tingene skal nå at falde i hak.

Den norske stat hyrer rådgivere til redning af SAS

Norsk børs hejser rødt flag over for SAS-aktien

Medie: SAS kan være på vej mod overtagelse af konsortium

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også