Pilotforening er klar på besparelser men med ét ufravigeligt krav til SAS

Dansk Pilotforening vil gå med til besparelser for op til 500 mio. svenske kr. årligt, men så skal foreningens medlemmer også sidde i cokcpittet i nyoprettede datterselskaber.
Foto: J.w. Alker/AP/Ritzau Scanpix
Foto: J.w. Alker/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWRIE

Ifølge formand for Dansk Pilotforening Henrik Thyregod er medlemmerne i foreningen klar på at gå med til besparelser på løn- og arbejdsvilkår, der kan beløbe sig til 500 mio. svenske kroner årligt. Der er dog et ufravigeligt krav om, at det skal være foreningens piloter, der flyver SAS-flyene.

Det skriver Børsen.

”Vi har sagt ja til at gå omkring 25 pct. ned i løn og vilkår. Det eneste, vi kræver, for at der er opnået en aftale, er, at Connect og Link flyves af vores medlemmer - og at SAS ikke efter en aftale igen stifter nye datterselskaber med andre overenskomster,” siger Henrik Thyregod til Børsen.

Der refereres til SAS’s tidligere konstruktion, hvor en del af flytrafikken, herunder særligt de korte ruter samt den mere private- og turisme-orienterede del skulle varetages af flyselskabets to datterselskaber Connect og Link.

Det skyldes, at disse selskaber har overenskomster med den rivaliserende pilotforening Flyvebranchens Personale Union.

Dansk Pilotforening er derudover positivt stemt over for tirsdagens udmelding fra den svenske regering om at lukke kassen for selskabet, men samtidig støtte op om at omdanne gæld og lånegarantier for anslået 4 mia. svenske kroner til ny egenkapital.

”Det er positivt, for SAS kan ikke i længden holde til at slæbe rundt på så stor en gæld som i dag. Men SAS slipper altså ikke udenom, at der stadig skal betales penge for at lease fly, for brændstof – og for piloter,” påpeger Henrik Thyregod.

Sverige afviser at tilføre ny kapital til SAS

SAS kommenterer på svensk udmelding: ”Det er et vigtigt skridt”

SAS-formand ser enklere vej gennem forhandlinger efter svensk udmelding

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også